De tabte talenter

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 25 fra november 2005, om hvordan vi skal behandle kvikke elever. Den rummelige skole tager ikke højde for de kvikke elever. Ifølge lektor Kirsten Baltzer er der efterhånden så mange tegn på, at denne type børn har det dårligt i skolen, at problemet ikke længere kan overses. Skal de kvikke elever have et bedre skoleliv, må skolen stille deres intellektuelle sult.

Den passive, den utilpassede og politibetjenten. Det lyder næsten som titlen på en moderne westernkomedie, men i virkeligheden er det ikke spor morsomt. Bag de mundrette titler gemmer der sig firkantet sagt tre problematiske adfærdsmønstre hos skoleelever med særlige forudsætninger, de såkaldte talentfulde børn. Når de på trods af deres særlige talent bliver passive, utilpassede eller agerer politibetjent over for klassekammeraterne, skyldes det grundlæggende, at de keder sig og ikke kan se meningen med at deltage i undervisningen eller det sociale fællesskab i klassen. De føler sig anderledes og bliver i tvivl om, om det særlige, de kan, er en styrke eller en svaghed.