Copywrong

Stadig flere universitetsstuderende lader sig friste af den eksplosive mængde af viden på internettet og kopierer andres værker, når de skriver opgave. Skandinavien er først nu ved at vågne op til den voksende plagiering, fortæller Jude Carroll fra Oxford Brookes University.

Jude Carroll lyder hverken forarget eller overrasket, når hun fortæller om faderen i toget. Hun har beskæftiget sig med plagiering i flere år på Oxford Brookes University i England og ved, hvor udbredt det efterhånden er, at studerende henter inspiration på nettet, skriver af efter medstuderendes opgaver eller ligefrem betaler for at få andre til at skrive deres opgave. Ifølge en undersøgelse foretaget af The Center for Academic Integrity indrømmer knap 80 procent af de universitetsstuderende, at de har snydt mindst én gang.