Computeren overtager styringen

Projektarbejde bliver kritiseret for at føre til kaotiske undervisningssituationer og lavere fagligt niveau. Nye it-baserede undervisningsprogrammer indeholder hjælp til at organisere undervisningen og til at sikre det faglige niveau.

Projekt- og gruppearbejde i folkeskolen har været i den ubehagelige ende af en solid omgang klø de senere år. Den nye undervisningsform skyllede ind med den reformpædagogiske bølge i 1970’erne, og de fleste, der gik i skole i 80’erne, kan huske gruppeproducerede plancher, teaterstykker og klippeklistre-aviser. Siden er begejstringen kølnet og fra flere sider bliver projektarbejdet nu kritiseret for at gøre undervisningen kaotisk og for at tynge de individuelle faglige resultater ned.