Broderskabets blodige bånd

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 27 fra februar 2006 om broderskab. Hvad består sammenhold af i det multikulturelle samfund? Er broderskab en saga blot? Asterisk har mødt den franske filosofiprofessor Catherine Chalier, som for nylig forelæste på Danmarks Pædagogiske Universitet om broderskabets svaghed. Chalier efterspørger en højere grad af ansvarlighed mellem mennesker - en ny form for medborgerskab.

8.973 brændte biler. 2.688 arrestationer. 126 sårede politibetjente. Det blev det sørgelige resultat af 20 døgns opstand i det voldsramte Frankrig i efteråret. Da unge indvandrere protesterede mod politi og politikere, kom en kæmpe kløft til syne i landet, der har ’frihed, lighed og broderskab’ som slagord: På den ene side står de såkaldt ”rigtig” franske borgere. På den anden side er der de andre franskmænd, der ufrivilligt står udenfor – til trods for at mange af dem er født i landet og føler sig franske.