Alvor bag humoren

Jord- og betonarbejdere fortæller mange jokes. Men det er ikke bare sjov. Humoren er nemlig et middel til at definere normer og moral - og til at skabe og afgrænse arbejdsfællesskabet, fortæller antropolog Charlotte Baarts, der i forbindelse med sin ph.d.-afhandling gik i lære som 'betoner'.

”I begyndelsen forstod jeg slet ikke, hvad det gik ud på. Nogle gange vidste jeg ikke engang, om det var sandhed eller løgn, for historierne var altid lige på grænsen. Det kunne godt være sandt. Alligevel grinede jeg med – som ny ville jeg jo gerne accepteres i gruppen,” fortæller Charlotte Baarts. Til daglig er hun forsker på Sociologisk Institut på Københavns Universitet, men da hun for fem år siden skulle skrive sin ph.d.-afhandling, gik hun i lære som jord- og betonarbejder. Hun ville undersøge ’betonernes’ forhold til arbejdssikkerhed.