Tilfældig uddannelse Af rektor Lars-Henrik Schmidt |
![]() |
Den demokratiske samtale skal foregå på dansk Af Claus Holm Marianne Jelved, formand og uddannelsespolitisk ordfører for Det Radikale Venstre, mener, at alle danske borgere skal have lige mulighed for at deltage i den demokratiske samtale på dansk. Derfor skal danskkundskaberne styrkes. |
![]() |
Faglighed og danskhed. To sider af samme sag? Af Claus Holm Behovet for en styrket faglighed handler om, at eleverne bliver bedre i sammenligning og konkurrence med elever fra andre lande. Men ifølge uddannelses- og kulturpolitisk ordfører Louise Frevert fra Dansk Folkeparti bør en styrket faglighed også styrke danskheden. |
![]() |
Værker og værdier Af Claus Holm Engang var det en selvfølge, at en gymnasielev skulle læse de klassiske litterære værker. Men ifølge lektor Hans Hauge fra Nordisk Institut ved Aarhus Universitet er staten slet ikke interesseret i en national dansk dannelse længere. Er det så eleverne, der bestemmer, hvad der skal undervises i? Bliver det ikke det rene pop? |
![]() |
Det flerkulturelle Danmark og identitetspolitik i det danske uddannelsessystem Af Forskningsadjunkt, ph.d. Claus Haas, Institut for curriculumforskning ved DPU Det danske skole- og uddannelsessystems identitetspolitiske og demokratiske rolle i det flerkulturelle Danmark og Europa ligger ubearbejdet hen. Netop dette burde være et centralt pædagogisk og didaktisk forsknings- og refleksionsfelt. Og da især på Danmarks Pædagogiske Universitet mener ph.d. og forskningsadjunkt Claus Haas, Institut for curriculumforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet. |
![]() |
Sundhed i børneperspektiv Af Steen Bruun Jensen Hvordan trives dagens børn og unge? Hvad synes de selv? Det er emnet for en kvalitativ undersøgelse, som ph.d., lektor Bente Jensen fra Institut for pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet har lavet. Hun efterlyser et bredere sundhedsbegreb i forebyggelsen. |
![]() |
Den naive tro på computeren Af Steen Bruun Jensen Indtil videre er computeren i undervisningen først og fremmest blevet brugt til at sætte strøm til de teknologier, der i forvejen findes i pennalhuset, siger ph.d. og adjunkt Helle Mathiasen, Institut for pædagogisk antropologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet. |
![]() |
Ét er muligheder - noget andet er praksis Af Steen Bruun Jensen Der er simpelthen et misforhold mellem computerkonferencemediets principielle fordele og de relativt få faglige diskussioner, der i praksis kører i mediet, siger ph.d. og adjunkt Pernille Rattleff, Institut for pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun savner grundigere undersøgelser af, hvilket læringspotentiale IT reelt har. |
![]() |
Det pjattede ph.d.-forsvar Af Claus Holm En forskeruddannelse slutter med den studerendes offentlige forsvar af sin afhandling, ph.d.-afhandlingen. Ifølge professor, dr. phil. Hans-Jørgen Schanz fra Institut for idéhistorie ved Aarhus Universitet er der en tiltagende tendens til, at forsvarshandlingen bliver en pjattet lykønskning af den studerende. |
![]() |
Erfaringsbaseret læring og begrebet erfaring Af Peter Jarvis Professor Peter Jarvis fra University of Surrey i England forelæste om erfaringsbaseret læring ved et semesterstartsarrangement på Danmarks Pædagogiske Universitet den 2. september. I denne artikel udforsker han erfaringen og dens forhold til tid og læring. |
![]() |