Jeg stresses, altså er jeg Af rektor Lars-Henrik Schmidt, Danmarks Pædagogiske Universitet |
Retten til at pjække Gymnasieeleverne vil det hele: Feste, forbruge, arbejde og have kærester. Og så gå i skole, når det ellers passer i programmet. |
Retten til at være engageret Unge på arbejdsmarkedet viser et engagement, som ikke tidligere er set. Problemet er, at når det sjove er overstået, fordufter de unges motivation, lyder meldingen fra erhvervsorganisationen Dansk Handel & Service. En del af ansvaret skal tilskrives det danske uddannelsessystems udvikling de seneste 30 år. |
Engagement handler om at pantsætte Unge på arbejdsmarkedet viser et engagement, som ikke tidligere er set. Problemet er, at når det sjove er overstået, fordufter de unges motivation, lyder meldingen fra erhvervsorganisationen Dansk Handel & Service. En del af ansvaret skal tilskrives det danske uddannelsessystems udvikling de seneste 30 år. |
Et altid lige elsket hadeobjekt Alle ved, hvordan den perfekte forelæsning ser ud. Den består af velforberedte undervisere, opmærksomme studerende, elegante jokes og provokerende spørgsmål. Alligevel kommer akademiske forelæsninger ofte til at handle om alt det, som ikke fungerer, skriver Orvar Löfgren, professor i etnologi ved Lunds Universitet. |
Risky business Pædagoger kan ikke adskille det personlige fra det professionelle. Tror man, det er muligt, bedrager man sig selv, siger professor og psykolog Pär Nygren fra Højskolen i Lillehammer i Norge. Han gør i to nye bøger op med den følelses- og værdineutrale forståelse af professionelle pædagogers arbejde. Lyder det risikabelt? |
Dovenskabens væsen I den pædagogiske verden har dovenskaben mange navne: Umotiveret, uengageret eller uambitiøs. Men dovenskab bliver sjældent kaldt ved sit eget navn. Faktisk er dovenskab stort set forsvundet fra det pædagogiske begrebsapparat. Asterisk har spurgt professor Niels Egelund hvorfor. |
Kampen om barndommens tid Det 20. århundrede blev et 'barnets århundrede' med utallige bestræbelser på at lade kreativ leg og læring fylde børns liv. Resultatet? Børn har aldrig før haft så meget tid til sig selv som nu, og de får lov til at være børn i meget længere tid. Men den gammeldags forestilling om, at børn skal beskæftiges, råder stadig, siger historiker Ning de Coninck-Smith fra Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet. |
Videnkapital Virksomhederne har penge og efterspørger viden. Forskerne har viden og savner penge. Et fornuftsægteskab ligger lige for, men begge parter skal blive bedre til at skrive kontaktannoncer og til at tale sammen, hvis forholdet skal bære frugt. |