Ufærdige tanker Af rektor Lars-Henrik Schmidt, Danmarks Pædagogiske Universitet |
Ranglisten, reformerne og resultaterne Blandt skolefolk er Korea først og fremmest kendt for topplaceringen i OECDs PISA-målinger. Dermed burde unge i Korea også være de bedst rustede til fremtidens arbejdsmarked. Men for at klare sig i videnssamfundet skal uddannelsessystemet i Korea reformeres, så eleverne lærer at tænke kreativt og selvstændigt. Forskningslektor i komparativ pædagogik Terri Kim fra Brunel University i England har forsket i det koreanske uddannelsessystem. |
Træt af de bedrevidende Nogle kalder folkeskolen for udviklingsresistent. Men måske har folkeskolen bare været udsat for alt for mange ukoordinerede udviklingsprojekter og bedrevidende forandringsagenter? |
Det kollektive skaber forandring Kulturen og samarbejdsånden på en skole spiller en betydelig rolle for skolens faglige og sociale udvikling. Forskere ved Danmarks Pædagogiske Universitet har undersøgt den kollektive samarbejdsånds betydning for skoleudvikling, og resultaterne er opsigtsvækkende. |
Where have all the subjects gone? Dorthe Staunæs, Institut for pædagogisk psykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet fortæller om at studere opdelingen i passende og upassende individer på en måde, der ikke fryser folk fast i entydige skurke- og helteroller, men lukker op for forandring. |
Modstand mod læring Mange børnehaver i Danmark er i udvikling. Der eksperimenteres med læringsformer og pædagogisk indhold tilpasset aldersgruppen. Men samtidig udtrykker en stor gruppe pædagoger og institutioner modstand mod læring med den begrundelse at ville fastholde Fröbels legeorienterede børnehavetradition. Men her går de galt i byen. Fröbel ville både ?leg? og ?læring?. Det var nødvendigt dengang ? og i dag. |
Kulturen til forhandling Badeforhæng, halalslagtning og modersmålsundervisning. Der er rigeligt med konflikter i det multikulturelle samfund. Skal vi have det fremtidige Danmark til at fungere, kræver det en udfordring af den nationale majoritetstænking, mener lektor Christian Horst. |
Vi vil aldrig opnå total transparens Asterisk fangede filosoffen Richard Shusterman i en pause på den internationale konference »Filosofisk praksis - et spørgsmål om Bildung (dannelse)?«. Han søger at bringe den akademiske filosofi tættere på praksis. Desuden må den konkrete kropsbevidsthed skærpes. |
Teori er én ting... Alle danske uddannelser veksler mere eller mindre mellem teori og praksis. Ifølge en række undersøgelser kan det imidlertid være svært at få teori og praksis til at spille sammen. Ny bog handler om at kunne omsætte teoretisk viden til praksis - og hvordan man reflekterer teoretisk over sin praksis. |