Asterisk 12

Selv-lærd

Af rektor Lars-Henrik Schmidt, Danmarks Pædagogiske Universitet

Læs artikel

 

Samtal som ideal - ikke idyl

I kommunikationssamfundet er samtalen idealet. Samtalen er sjælden, men når den finder sted, kan den forandre os for altid. Filosof Arno Victor Nielsen efterlyser en samtalefilosofi, der kan forklare de tegn i tiden, der peger i retning af et samtalesamfund.

Læs artikel

Find det rigtige spørgsmål

Sokrates? filosofiske principper for personlig stillingtagen skal inspirere lærere og elever på en skole på Nørrebro til at afklare deres værdigrundlag. Skolen har engageret Finn Thorbjørn Hansen fra Danmarks Pædagogiske Universitet for at finde ind til, hvad elever og lærere har til fælles trods etniske forskelle.

Læs artikel

Chat - mellem intimitet og distance

De færreste forældre har begreb om, hvad der foregår, når deres børn går på chatten. To forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet har i hver deres undersøgelse kigget børnene over skulderen for at se, hvad der trækker ved det nye medie.

Læs artikel

Klasseværelset er et arnested for demokrati

Skolen er et demokratisk lærested, hvor læreren spiller en særdeles vigtig rolle i at klæde eleven på til at indgå i et flerkulturelt, demokratisk samfund. Det mener Irene Christiansen, nyudnævnt adjunkt ved på Institut for pædagogisk psykologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Læs artikel

Hvad evalueringer dog kan bruges til...

Evalueringen af pædagoguddannelsen udløste i foråret en omfattende debat i pressen om opdragelse af børn, og om hvem der har ansvaret ? familien eller pædagogerne i daginstitutionerne. Opdragelse af børn er et ideologisk befængt område.

Læs artikel

Evaluering er død - længe leve evaluering

Det er umuligt at være imod, for hvem tør sige, at de ikke gerne vil gøre det bedre. Der kan dog være gode grunde til at være kritisk over for evaluering, mener Susan Wright, Danmarks Pædagogiske Universitets nye professor i pædagogisk antropologi.

Læs artikel

Kunsten at være langsom i det korte møde

Omsorg er et livsfænomen og på den måde ikke til at komme uden om. Men omsorgen har trange kår i en tid, hvor produktivitet og effektivitet har overtaget scenen, mener sygeplejerske og filosof Kari Martinsen fra Universitetet i Bergen.

Læs artikel