28.10.2020 — De sidste 20 års uddannelsespolitiske reformer og organisatoriske ændringer på universiteterne har sat specialevejledningen på de videregående uddannelser under pres. Den nye forskningsoversigt i DPU
03.12.2020 — Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Konference: Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. 7. maj 2013
27.10.2020 |
Corona-nedlukningen af samfundet skabte bekymring blandt de ældste gymnasieelever for deres afsluttende eksamener. Men den førte ikke til, at de ændrede deres uddannelsesvalg eller besluttede at dropp
02.06.2020 |
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskole
08.10.2019 |
Et nystartet forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet kaster nyt lys på internationalisering. Hvilke forestillinger om internationalisering præger de videregående uddannelser? Og hvilke rational
30.09.2019 |
Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædag
04.06.2019 |
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU
06.03.2019 |
Det er de sidste tre bogstaver i ordet arbejdsliv, der skal være mest fokus på i karrieren, hvis det står til nyudnævnt professor MSO i karrierevejledning, Rie Thomsen, fra DPU, Aarhus Universitet.
26.02.2019 |
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU
20.11.2018 |
Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhu
09.11.2018 |
Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede u
17.09.2018 |
Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer
28.02.2018 |
De europæiske universiteter frygter, at Brexit vil gå ud over forskningskvaliteten i hele Europa, og Danmark mister en vigtig allieret i kampen for forskningsmidler fra EU. Forskere fra Centre for Hig
05.07.2017 |
Flere timer og uddannelse på kandidatniveau er med til at øge kvaliteten af den finske læreruddannelse. Det kan vi med fordel tage ved lære af i Danmark, lyder det fra DPU-forsker Frans Ørsted Anderse
09.11.2016 |
Universiteternes vilkår og hverdag er under hastig forandring, og fremtiden for de videregående uddannelser påkalder sig stor interesse: Hvordan bliver det at studere og forske fremover? Hvordan skal
01.11.2016 |
En forskergruppe fra Aarhus Universitet har netop udgivet rapporten Navigating in Higher Education (NiHE), der undersøger, hvordan både undervisere og studerende oplever undervisningen. Rapporten frem
12.10.2016 |
Godt 120 deltagere fra 30 lande diskuterede livslang læring og fremtidens kompetencer på DPU, Aarhus Universitet, under konferencen ’21st Century Skills’. Her blev det slået fast, at uddannelsessystem
05.09.2016 |
Universiteterne undergår massive forandringer i den moderne vidensøkonomi. En række internationale forskere har netop offentliggjort en København-erklæring med seks grundlæggende principper for fremti
26.05.2016 |
Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt professorat skal John Benedicto Krejsler kortlægge og s
29.04.2016 |
På kandidatuddannelsen i materiel kultur og didaktik på DPU, Aarhus Universitet, arbejdes der på at bygge bro mellem fag, professioner og institutioner. I år kan uddannelsen både fejre jubilæum og en
02.03.2016 |
Fremdriftsreformen skulle have været en gulerod for at lokke landets universitetsstuderende hurtigere i mål – men i stedet er den blevet en pisk, der jager dem igennem studierne uden nok udbytte. Mere
11.02.2016 |
Antallet af folk med videregående uddannelser er steget drastisk, men vi ved slet ikke nok om, hvad der betyder noget for unges vej videre i uddannelsessystemet, lyder det fra David Reimer, der netop
Spot på ny forskning: Musikken der blev væk
15.06.2020 — Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A
02.12.2019 — Det danske uddannelsessystem giver på overfladen lige muligheder for alle. Men ved nærmere eftersyn er længden på vores uddannelse stadig tæt forbundet med størrelsen på vores forældres pengepung.
Evaluering af læreruddannelsen: De ambitiøse falder fra
08.03.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Tag kvalificeret faglighed alvorligt og giv som andre nordiske lande slip på den skrabed
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til
Farvel til den nationale uddannelsespolitik
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard
Da læreruddannelsen blev offer for strategisk evidens
12.03.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Evalueringsrapporter opnår i stigende grad gennemslagskraft i medierne, og det får betydning poli
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om konkurrence i forskning. Professor Rajani Naidoo mener at de videregående uddannelser bør konkurrerer om bed
Samarbejde – eller socialdarwinistisk stoleleg?
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om gruppearbejde. Gruppearbejder er en stærk tendens på de danske uddannelses institutioner, især på RUC, men m
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen. Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77 fra marts 2016 om klassiske værker. Klassiske værker holder vores verdensopfattelse og videnskab levende.
Fremdriftsreformen rammer skævt
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om fremdriftsreformen. Mere stress og frafald. Mindre læring og studierelevant erfaring. En ny undersøgelse viser, hvad studerende f
Privat lektiehjælp kaster sin skygge over Danmark
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om privat lektiehjælp. Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer skyggeundervisnin
Giver det mening at tale om social arv i dag?
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen
Nepalesiske studerende er et marked
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om Nepalesiske studerende. De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015, om hvordan teknologien påvirker de fagprofessionelle. Interaktive tavler, iPads, PDA og en masse anden ny teknologi
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forandringer i universitetet. Den klassiske forelæsning er udfordret, men stadig en central del af universitete
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring
Teknologiforskningen har brug for humanister
01.03.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om teknologi. Teknologi bliver stadig mere fremtrædende – i børnehaven, på arbejdspladsen, i livet generelt. Forandr
Working Paper 27: Mapping the Integrity Landscape: Organisations, Policies, Concepts By Rachel Douglas-Jones and Susan Wright, October 2017
Working Paper 26:
Translating ‘research integrity’ into policy and practice – HEIs leaders as political and academic mediators
By Lise Degn, October 2017
Working Paper 25:
The mobile academic - A survey of mobility among Marie Skłodowska-Curie doctoral fellows
By Lisbeth Kristine Walakira and Susan Wright
Working Paper 24:
Research Assessment Systems and their Impacts on Academic Work in New Zealand, the UK and Denmark - Summative Working Paper for URGE Work Package 5
By Susan Wright, Bruce Curtis, Lisa Lucas and Susan Robertson, April 2014
Working Paper 23:
Shooting Arrows – Disruptions, Intersections and Tracing Lines in Gender Research
By Kirsten Locke, April 2014
Working Paper 22:
European Coordination and Globalisation - Summative Working Paper for URGE Work Package 3
By Roger Dale , March 2014
Working Paper 21:
Methodologies For Studying University Reform and Globalization: Combining Ethnography and Political Economy
By: Cris Shore and Miri Davidson (et al.), March 2013
Working Paper 20:
Globalisation and Regionalisation in Higher Education: Toward a New Conceptual Framework
By: Susan Robertson et al., February 2012
Working Paper 19:
Academic Autonomy and the Bologna Process
By: Stavros Moutsios, February 2012
Working Paper 18:
The European Particularity
By: Stavros Moutsios, February 2012
Working Paper 17:
Researching Academic Agency in the Cultural Production of Indigenous Ideology in New Zealand Universities
By: Elizabeth Rata, April 2011
Working Paper 16:
FOLLOW THE MONEY. An interim report on Danish University funding prepared for Dansk Magisterforening
By: Rebecca Boden and Susan Wright, October 2010
Working Paper 15:
Collegialism, Democracy and University Governance - The Case of Denmark
By: Hans Siggaard Jensen, July 2010
Working Paper 14:
The Organisation of the University
By: Hans Siggaard Jensen, May 2010
Working Paper 13:
Recent Higher Education Reforms in Vietnam: The Role of the World Bank
By: Que Anh Dang, ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning, International Research Policy Office, DPU, October 2009
Working Paper 12:
Forandringsprocesser i akademia. En empirisk undersøgelse af medarbejderperspektiver på en fusionsproces i anledning af universitetsfusionerne
By: Gertrud Esbensen, September 2009
Working Paper 11:
Polishing the Family Silver. Discussions at Roskilde University Centre in Advance of the 2003 University Law
By: Nathalia Brichet, ph.d. student, August 2009
Working Paper 10:
Becoming and Being: University Reform, Biography and the Everyday Practice of Sociologists
By: Nicola Spurling, June 2009
Working Paper 9:
Measurements and Distortions - a Review of the British System of Research Assessment
By: Susan Wright, June 2008
Working Paper 8:
Will Market-based ventures substitute for government funding? - theorizing university financial management
By: Dr. Penny Ciancanelli, May 2008
Working Paper 7:
Women in Academia - Women's career paths in the social sciences, in the context of Lund University and Swedish higher education (pdf)
Susan Wright, October 2007
Working Paper 6:
'After Neoliberalism'? The reform of New Zealand's university system (pdf)
Cris Shore, June 2007
Working Paper 5:
Who Speaks for the University? Legislative frameworks for Danish university leadership 1970-2003 (pdf)
Jakob Williams Ørberg, May 2007
Working Paper 4:
An Insight into the Ideas Surrounding the 2003 University Law - Development contracts and management reforms (pdf)
Peter Brink Andersen, November 2006
Working Paper 3:
Histories of RUC - Roskilde University Centre (pdf)
Else Hansen, November 2006
Working Paper 2:
Trust in Universities - Parliamentary debates on the 2003 university law (pdf)
Jakob Williams Ørberg, October 2006
Working Paper 1:
Setting Universities Free? The background to the self-ownership of Danish universities (pdf)
Jakob Williams Ørberg, July 2006
Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard
84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016
Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen, Vibe Thorndal Stafseth
DPU, Aarhus Universitet 2015
Jens Rasmussen Per Fibæk Laursen Søren Kruse Tine Hedegaard Bruun Hanne Thingholm
DPU, Aarhus Universitet 2009
Sammenfattende rapport af Lisbeth Haastrup, Cathrine Hasse, Torben Pilegaard Jensen, Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Per Fibæk Laursen og Trine Kløveager Nielsen, 2013
Interventionsrapport I og håndbog i Forbløffende Praksisser. Af Cathrine Hasse, Lene Storgaard Brok, Helle Bjerg, Anne Katrine Kamstrup, Winnie Fossdal, Pernille Rosenbæk, 2013
Interventionsrapport II, III, IV & V Af Anne Katrine Kamstrup, Per Fibæk Laursen, Merete Munkholm, Pernille Rosenbæk & Lene Storgaard Brok, 2013
Delrapport fra den kvalitative del af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne, Lisbeth Haastrup. 2013
Rapport af Helle Bjerg UCC & Lisbeth Haastrup DPU, Aarhus Universitet, 2014
Arbejdspapir af Trine Kløveager Nielsen, 2012
Hanne Balsby Thingholm, David Reimer, Tina Bering Keiding, Jane Lisbeth Due og Emil Smith
53 sider * ISBN 978-87-7684-695-4 * Udgivet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet, 2016
Laura Louise Sarauw og Simon Ryberg Madsen
82 sider * ISBN 978-87-7684-732-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016
Knud Holt Nielsen
60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015
Malene Rode Larsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Michael Søgaard Larsen
53 sider * ISBN 978-87-7684-916-0 * Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education, Aarhus University 2013
Michael Søgaard Larsen, Kasper Pihl Kornbeck, Rune Müller Kristensen, Malene Rode Larsen og Hanna Bjørnøy Sommersel
235 sider * ISBN 978-87-7684-917-7 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013
Michael Søgaard Larsen Kasper Pihl Kornbeck Rune Müller Kristensen Malene Rode Larsen
159 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012
Hanne Kirstine Adriansen, Ib Ravn & Nina Tange
13 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010
Hanne Kirstine Adriansen og Lene Møller Madsen
25 sider * ISBN: 978-87-7430-191-2 * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010
Ib Ravn og Hanne Adriansen
16 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2009
British Journal of Sociology of Education. Volume 37, Issue 1
Katja Brøgger, 2016
Globalisation, Societies and Education
Katja Brøgger, 2014