DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark

02.06.2020Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskole

At blive på sporet: Det hjælper at vide, hvor man er på vej hen

09.03.2020Et nyt forskningsprojekt giver viden om, hvilke processer, der fører til, at unge falder fra deres uddannelser.

Nyhedshistorier fra DPU

Viser resultater 41 til 39 ud af 39

Forrige 1 2

Artikler fra magasinet Asterisk

Gymnasier i profileringskamp

01.06.2012Der er blæst til profileringskamp i gymnasieverdenen. De specialiserer sig, synliggør deres hensigter og dokumenterer deres resultater i kampen om de rigtige elever. Men det er ikke alt, der kan synli

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

01.12.2011Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

Skoleskyderi er dæmonisk rasen

01.06.2011Lars Geer Hammershøj ser nærmere på, hvad der kendetegner skoleskyderier som massakren på Columbine High School, og hvordan fænomenet hænger sammen med Søren Kierkegaards ‘dæmoniske rasen’.

Tidens vigtigste valg: Hvilke uddannelsesvalg skal vi træffe?

01.06.2011Politikerne er langt fra enige om, hvordan uddannelsessystemets udfordringer skal gribes an. Måske er det værd at lytte til, hvad forskerne har at sige? Asterisk tv tager fat på fire vigtige valg.

Dumt at tabe de unge

01.06.2011Vi stempler det stigende antal ufaglærte unge som ‘dumme’, mens samfundet får prædikatet ’vidensamfund’. Men det nytter ikke at pege fingre ad de unge, når det er uddannelsessystemet, der fejler.

Hvad optager forskeren lige nu?

01.03.2011Den ensomme forsker, der sidder alene i elfembemstårnet, hører fortiden til. I dag skal forskerens viden ud i verden til dem, den berører. Asterisk indleder en ny serie, der bringer læseren tætter på

Er frygten for Kina vores eneste håb?

01.03.2011Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter si

Der er nye elever i klassen

01.12.2010Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner

Skolen skaber 'soldater' i nationernes konkurrence

01.11.2010Engang skulle skolen bidrage til at skabe ét dansk folk og én dansk borger i nationalstaten. Senere handlede det om velfærdsstaten. I dag skal skolen skabe de bedste 'soldater' i konkurrencestaten.

Tosprogede har en trumf i ærmet

01.09.2010Hvert år har sine succeshistorier om tosprogede, der scorer topkarakterer til studentereksamen. Og der bliver flere af dem, fortæller professor Anne Holmen. Her er det årets superstudent Amani Meaidi

Min danske drøm

01.09.2010Unge indvandrerkvinder stormer ind på gymnasierne og derfra videre til universiteterne. De unge kvinder er ikke bare mønsterelever, men også mønsterbrydere. Hvorfor når de så langt?

Hvem bliver morgendagens elite?

01.04.2010Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og tabe

Unge skærer sig til ro og kontrol

01.02.2010Psykolog Bo Møhl og ungdomsforsker Niels Ulrik Sørensen fortæller om unge cuttere, der bukker under for krav og forventninger - men selvskaden og risikoadfærden er også et forsøg at få kontrol over en

Når det, man har lært, er helt forkert

03.03.2009Overgangen fra grundskole til gymnasium stiller nye krav til elevernes faglige såvel som sociale kompetencer. Men ikke alle elever formår at afkode og efterleve gymnasiets forventninger, og de er derf

Viser resultater 41 til 55 ud af 55

Forrige 1 2 3

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Rapporter og e-bøger

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010