DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Professor MSO Rie Thomsen, DPU, Aarhus Universitet. Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix.

DPU-professor skal rådgive om overgangen til ungdomsuddannelse i nyt panel under Børne- og Undervisningsministeriet

03.07.2020Professor MSO i vejledning Rie Thomsen fra DPU, Aarhus Universitet er med i et fagligt panel, der skal rådgive om en bedre overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse.

En rigtig ung er på vej

09.03.2020Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal bl

AU forskere er med på et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen, som får massiv støtte fra Nordea-fonden.

12.05.2014 |

AU med i nyt kæmpeprojekt om mad og smag

Forskere, kokke, undervisere og studerende vil åbne danskernes øjne for smagens betydning for livskvalitet og sundhedsfremme. Et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen får ma

11.04.2014 |

Vejledning af udsatte unge: Australien og Danmark kan lære af hinanden

En dansk og en australsk forsker deler fælles interesse og bekymring for de unge, der ikke passer ind i det traditionelle uddannelsessystem. Begge har som mission at gøre ungdomsuddannelsessystemet i

03.12.2013 |

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved e

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

24.09.2013 |

Om tidstyve og tidslommer

Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forsk

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter under

03.06.2013 |

Indsats i gymnasiet kan mindske frafald på universiteterne

Hvorfor dropper så mange studerende fra studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport konkluderer, at indsatsen skal starte i gymnasiet, da en stærk faglig baggrund fra ungdomsuddannel

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14

05.04.2013 |

Hvordan kan it understøtte den pædagogiske og didaktiske praksis?

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det bliver temaet på en konference på Aarhus

22.11.2012 |

Nyt forskningsprojekt sætter fokus på unges uddannelsessucces i København

LEKS-Longitudinal 2012 er et delprojekt under projektet LEKS (Læring og Evaluering i de Københavnske Skoler), som siden 2004 har leveret følgeforskning til PISA-København 2004 og 2007. I LEKS-longitud

10.01.2012 |

Voksne skal gribe ind over for unges mistrivsel

Mange unge lider i stilhed, og de står ofte alene med deres problemer. De bebrejder sig selv, at de ikke er perfekte og påtager sig i alt for høj grad ansvar for deres mistrivsel. Det viser en ny rapp

15.12.2011 |

Professionelt ledede gymnasier mindsker frafald

Professionelle bestyrelser og målrettede strategier er med til at skabe velfungerende gymnasier, hvor flere elever gennemfører og får højere karakterer. Det viser en undersøgelse, som Anvendt Kommunal

11.04.2011 |

Nyt strategisk partnerskab skal fremme børn og unges trivsel og viden om sundhed

DPU, Aarhus Universitet og University College Syddanmark har indgået et strategisk partnerskab, der skal fremme læring om sundhed på skoler, i daginstitutioner og på ungdomsuddannelser. Partnerskabet

01.11.2010 |

Teknologien forstyrrer undervisningen

Computere, internet og mobiltelefoner har indtaget klasselokalerne, men med dem følger også Facebook, Messenger, spil og SMS-beskeder. Og det forstyrrer undervisningen, viser en ny rapport fra Center

27.10.2010 |

Kraftige nedskæringer truer musikfaget

Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, dokumenterer, at der er sket kraftige reduktioner i musikundervisningen på landets uddannelsesinstitutioner gennem de seneste 10 år. På sigt betyder d

14.10.2010 |

Elever i handelsgymnasiet giver deres uddannelse topkarakterer

Elever på landets handelsgymnasier er glade for deres uddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet. De unge finder fagene spændende og meningsfulde

28.09.2010 |

Pædagogisk skoleledelse fremmer elevers indlæring

Pædagogisk skoleledelse har stor betydning for elevers indlæring og trivsel. Det drejer sig ikke kun om faglige færdigheder, men også om at kunne opbygge tillidsvækkende relationer til eleverne. Det s

11.08.2009 |

Lærer elever mere af at få lektier for?

Hvad siger den internationale forskning om virkningen af lektielæsning? Det har et nyt systematisk review fra Canada undersøgt. Læs konklusionerne, så er dit hjemmearbejde gjort før skoleårets start.

Viser resultater 21 til 39 ud af 39

Forrige 1 2

Artikler fra magasinet Asterisk

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur. To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe ka

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om karakterkrav. To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelser

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om stræben efter høje karakterer. Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieeleve

Altid med og altid på vej

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev. Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af alt

Giver det mening at tale om social arv i dag?

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen

Sanselig undervisning

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning. Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og de

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen. De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddanne

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe

Snævre mål kvæler moderne Einstein’er

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om 7-trinsskalaens problemer. Hverken Galilei, Newton eller Darwin ville være kommet ind på deres favorituddannel

Vejled, hvor de unge er

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om vejledning i skolen. Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet.

Unge ser skævt på fremtiden

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser. Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad udd

Tre bud på inklusion: 2. Giv 1.g'erne plads

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer to. Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade e

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange

Har pædagogikken fået storhedsvanvid?

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens rolle. Pædagogik og uddannelse er politikernes patentløsning på næsten alle tidens store udfordringer

Mobning kræver mere end fredagskage

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kampen mod mobning. »Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tid

Efterskole er et springbræt for ordblinde

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succe

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Tre bud på vendepukter: 2. Højskolen forandrer livet

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om højskoler. Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for

Tre bud på bedre employability: 1. Vejledning i fællesskaber

01.09.2012Uddannelsesfrustrationer kan med fordel håndteres i kantinen, hvor elever låner af hinandens erfaringer og gør individuelle problemer til et kollektivt ansvar. Det kræver, at studievejledere iscenesæt

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Viser resultater 21 til 40 ud af 55

Forrige 1 2 3 Næste

Rapporter og e-bøger

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel