Ungdomsliv i en coronatid – smertegrænsen er nået
18.02.2021 — Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har
04.12.2020 — Coronakrisen har gjort os håndsky. Vi vasker og spritter hænder som aldrig før og har sendt håndtrykket til tælling på historiens mødding af kasserede hilseformer.
02.12.2020 |
Hvad siger forskningen om, hvordan vejledning og karrierelæring for unge i grundskolen og gymnasiet kan bidrage til større social retfærdighed? Det er omdrejningspunktet for den nye forskningsoversigt
27.10.2020 |
Corona-nedlukningen af samfundet skabte bekymring blandt de ældste gymnasieelever for deres afsluttende eksamener. Men den førte ikke til, at de ændrede deres uddannelsesvalg eller besluttede at dropp
14.09.2020 |
I Danmark er vi i stigende grad opmærksomme på unges trivsel og mistrivsel, og flere undersøgelser peger på bekymrende trivselsproblemer blandt de unge. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogs
03.07.2020 |
Professor MSO i vejledning Rie Thomsen fra DPU, Aarhus Universitet er med i et fagligt panel, der skal rådgive om en bedre overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse.
02.06.2020 |
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskole
13.12.2019 |
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.
30.09.2019 |
Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædag
04.06.2019 |
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU
06.03.2019 |
Det er de sidste tre bogstaver i ordet arbejdsliv, der skal være mest fokus på i karrieren, hvis det står til nyudnævnt professor MSO i karrierevejledning, Rie Thomsen, fra DPU, Aarhus Universitet.
26.02.2019 |
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU
09.11.2018 |
Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede u
17.09.2018 |
Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer
08.06.2017 |
Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. De
02.05.2017 |
En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold
07.03.2017 |
Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ
22.02.2017 |
Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på perso
23.01.2017 |
Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en
23.12.2016 |
I denne omgang Asterisk Live spurgte vi, hvad det betyder for institutionerne, professionerne og børnene, at fritidsliv og skoleliv ikke længere er to skarpt adskilte størrelser.
06.09.2016 |
Det nye nummer af Asterisk handler om læringslivets udvidede åbningstider, og hvad det betyder for børn og unges fritid.
03.03.2016 |
Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at inddrage matematikkens levende historie i undervisni
03.12.2020 — Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Coronakrisen har chokeret, men ikke revolutioneret skolen
03.12.2020 — Nedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt
Spot på ny forskning: Musikken der blev væk
15.06.2020 — Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A
09.03.2020 — Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.
At blive på sporet: Det hjælper at vide, hvor man er på vej hen
09.03.2020 — Et nyt forskningsprojekt giver viden om, hvilke processer, der fører til, at unge falder fra deres uddannelser.
02.12.2019 — Det danske uddannelsessystem giver på overfladen lige muligheder for alle. Men ved nærmere eftersyn er længden på vores uddannelse stadig tæt forbundet med størrelsen på vores forældres pengepung.
Kommentar: Klimakampen er også et pædagogisk ansvar
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Teknologien har revolutioneret mulighederne for børn og unge med handicap
29.05.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
29.05.2019 — Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Pædagogikken i provinsen hjælper unge med at flytte – men ikke med at blive
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale bety
Farvel til den nationale uddannelsespolitik
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Undervisning og øvelser i stresshåndtering og meditation ruster gymnasieelever til at håndtere stres
Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
06.03.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om digital seksualisering. Artiklen omhandler nettet som socialt og seksuelt fænomen.
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget. Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.
Lærerens traditionelle autonomi er tabt
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast
Pædagogik kan forebygge radikalisering
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering. pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
Når modkultur får grobund i skolen
05.12.2016 — Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n
KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:
Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann
55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017
Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann
Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’
Knud Holt Nielsen
60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015
Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard
79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014
Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo
168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011
Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen
32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010