27.10.2020 |
Corona-nedlukningen af samfundet skabte bekymring blandt de ældste gymnasieelever for deres afsluttende eksamener. Men den førte ikke til, at de ændrede deres uddannelsesvalg eller besluttede at dropp
21.10.2019 |
Fritidsklubber og ungdomsklubber i udsatte boligområder laver alle de samme aktiviteter som klubber i andre by- og boligområder. Men oveni den traditionelle fritids- og klubpædagogik løfter klubberne
06.03.2019 |
Det er de sidste tre bogstaver i ordet arbejdsliv, der skal være mest fokus på i karrieren, hvis det står til nyudnævnt professor MSO i karrierevejledning, Rie Thomsen, fra DPU, Aarhus Universitet.
14.11.2018 |
Der er omfattende viden om, hvilke unge der risikerer at bevæge sig ind i bandegrupperinger. Men der er forsket meget lidt i, hvordan man kan forebygge det, eller hjælpe de unge ud af banderne igen. D
20.03.2017 |
Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va
23.01.2017 |
Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en
09.11.2015 |
Det er nødvendigt med en bredere og mere nuanceret indsats over for unge, der søger ind i bander. Det viser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som for første gang giver stemme til de un
24.08.2015 |
Hvordan ser skolereformen ud i børnehøjde? Hvordan forstås, mærkes og ses reformen hos de elever, som det hele drejer sig om. Det er blevet undersøgt i et forskningsprojekt fra DPU, og det er der nu k
25.11.2014 |
Gymnasieeleven Clara Guttman Andersen er kåret som vinder af Projekt Forskerspirer 2014 inden for kategorien humaniora. Hendes forskningsprojekt bygger på en humanistisk metode, der gør det nemmere fo
24.09.2013 |
Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forsk
30.01.2013 |
Identitet, unges selv-verden og transformativ læring blev flittigt debatteret, da tre førende danske og internationale læringsteoretikere trak fuldt hus til stor konference om ’Transformativ læring og
16.11.2012 |
Computerspillenes verden har forandret sig hurtigt siden ”Donkey Kong” og ”PacMan”. De inviterer i dag til grafiske og virtuelle verdener, hvor spillerne har mulighed for at udvikle deres egne karakte
10.01.2012 |
Mange unge lider i stilhed, og de står ofte alene med deres problemer. De bebrejder sig selv, at de ikke er perfekte og påtager sig i alt for høj grad ansvar for deres mistrivsel. Det viser en ny rapp
10.01.2011 |
Størstedelen af danske unge mener, at de har et godt ungdomsliv, og at deres selvtillid er høj. Unges positive vurdering af egen trivsel står imidlertid i kontrast til deres adfærd, viser en ny unders
11.02.2010 |
Ny forskningsrapport fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet sætter fokus på børn og unges mentale sundhed. Skolen gøre en forskel, ved at skabe rammerne for en mental sundhedsf
04.12.2020 — Coronakrisen har gjort os håndsky. Vi vasker og spritter hænder som aldrig før og har sendt håndtrykket til tælling på historiens mødding af kasserede hilseformer.
09.03.2020 — Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.
02.12.2019 — Efterskoler er populære som aldrig før og højskolernes elevtal er steget de seneste år. Men hvad er det, der ligger bag succesen?
Kommentar: Klimakampen er også et pædagogisk ansvar
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
De unge sender oprøret på pension
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis
Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,
Talent er noget, man skaber sammen
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om talent. To forskere fra DPU har forsket i, hvordan netværk påvirker udvikling af talent.
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
06.03.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om digital seksualisering. Artiklen omhandler nettet som socialt og seksuelt fænomen.
Fritidspædagogikken er udfordret
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritidpædagogik. Der bliver nødt til at ske noget nyt inden for firtidspædagogikken, hvis den skal have en frem
Fremdriftsreformen rammer skævt
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om fremdriftsreformen. Mere stress og frafald. Mindre læring og studierelevant erfaring. En ny undersøgelse viser, hvad studerende f
Det fantasifulde håb hjælper unge med syge forældre
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om unge med syge forældre. DPU-forskeren Ditte Winther-Lindqvist er optaget af håbet hos unge med syge forældre.
12-tals-piger: Da det blev et problem at klare sig godt i skolen
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om 12-talspiger. Debatten om 12-tals-piger raser. I denne artikel bliver der sat fokus på denne debat.
Jagten på det høje snit modarbejder læring
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur. To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe ka
Folkeskolereform og hverdagsliv i børnehøjde
01.09.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om skolereformen fra et kultursociologisk perspektiv. Kultursociolog Ida Wentzel Winther har netop afsluttet et
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om vejledning i skolen. Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet.
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser. Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad udd
Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange
Tre bud på bedre employability: 2. Nye øjne på frafald
01.09.2012 — Unge handler fornuftigt og afklarer deres erhvervsvalg, når de shopper mellem forskellige erhvervsuddannelser. Så frafaldsproblematikken kunne mindskes, hvis man politisk tillod større fleksibilitet o
Tre bud på bedre employability: 1. Vejledning i fællesskaber
01.09.2012 — Uddannelsesfrustrationer kan med fordel håndteres i kantinen, hvor elever låner af hinandens erfaringer og gør individuelle problemer til et kollektivt ansvar. Det kræver, at studievejledere iscenesæt
01.09.2012 — Der er gået inflation i akademiske uddannelser. Ledigheden blandt akademikere er stigende, og flere tager job, de er overkvalificerede til. Lektor Niels Rosendal Jensen mener, det handler om overuddan
Angsten for arbejdsmarkedet styrer studiet
01.09.2012 — Employability er uddannelsessystemets fremherskende mantra. De nye studerende er Generation Job med et skarpt fokus på erhverv, og dimittenders beskæftigelsesgrad bliver en stadigt vigtigere målsætnin
25.06.2012 — Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund
01.06.2012 — Unge studerende jagter det gode cv for at kunne skille sig ud. Men det er ikke kun de unges ansvar at gøre sig attraktive for erhvervslivet. Universiteterne har et ansvar for at forbinde studiernes fa
De er ikke tabere ? De er overlevere
01.03.2012 — Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft
01.12.2011 — Flere unge bruger opkvikkende medicin, kosttilskud og energidrikke. Det er bekymrende, men svært at hindre, for mennesket har altid brugt stimulanser imod træthed, siger ph.d.-stipendiat Andreas Kimer
Fra metaltræthed til mental træthed
01.12.2011 — Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.
Tidens vigtigste valg: Hvilke uddannelsesvalg skal vi træffe?
01.06.2011 — Politikerne er langt fra enige om, hvordan uddannelsessystemets udfordringer skal gribes an. Måske er det værd at lytte til, hvad forskerne har at sige? Asterisk tv tager fat på fire vigtige valg.
01.06.2011 — Vi stempler det stigende antal ufaglærte unge som ‘dumme’, mens samfundet får prædikatet ’vidensamfund’. Men det nytter ikke at pege fingre ad de unge, når det er uddannelsessystemet, der fejler.
Hvad optager forskeren lige nu?
01.03.2011 — Den ensomme forsker, der sidder alene i elfembemstårnet, hører fortiden til. I dag skal forskerens viden ud i verden til dem, den berører. Asterisk indleder en ny serie, der bringer læseren tætter på
Hent rapporter fra forskningsnetværket KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition:
Kirsten Elisa Petersen
200 sider * 978-87-7684-738-8 * DPU, Aarhus Universitet 2015
Knud Holt Nielsen
60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015
Line Lerche Mørck, Charlotte Johannsen, Karina Byskov Kristensen, David Roberto Andreasen og Christian Christrup Kjeldsen
114 sider * ISBN: 978-87-7684-747-0 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015
Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen
32 sider * 978‐87‐7684‐762‐3 * udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2015
Rapporter fra ICCS om danske unge og demokrati:
Jens Bruun og Jonas Lieberkind
184 sider * ISBN 978-87-7684-981-8 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2011
Jens Bruun og Jonas Lieberkind
32 sider * ISBN 978-87-7430-227-8 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet
Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann
55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017
Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann
Kort sammenfatning af rapporten
Jesper Stilling Olesen, Lotte Stausgaard Skrubbeltrang og Jens Christian Nielsen
80 sider * ISBN: 978-87-7684-783-8 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2015