DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

06.12.2016 |

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klaret sig markant bedre end sidst. Men uro i klassen er stadig et problem, der trækker præstationerne ned.

20.09.2016 |

10 år med nationale test – og fortsat plads til forbedring

I sidste uge kom de nationale test i folkeskolen igen i fokus. Fire forskere fra DPU sad med i det panel, der i en åben høring i Folketinget skulle gøre politikerne klogere på styrker og svagheder ved de nationale test. Dagen før viste en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, at lærere og skoleledere savner tilstrækkelig viden til at…

13.09.2016 |

Lærere oplever ikke nationale test som et brugbart redskab

For meget test-rettet undervisning og pres på især fagligt svage elever og for lidt viden om, hvordan testresultater skal fortolkes. En ny undersøgelse af nationale test i de danske skoler tegner et billede af et redskab, der ikke fungerer i praksis.

Viser resultater 13 til 15 ud af 19

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om karakterkrav. To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelser

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om stræben efter høje karakterer. Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieeleve

Målinger kan give børn et bedre liv

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om målinger i uddannelsessystemet. Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe

Viser resultater 13 til 15 ud af 20

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Rapporter

Talblindhedsprojektet. Rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale

ISBN: 87-7684-563-X * Faglig rapport fra DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon 2018


Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner

ISBN: 87-7684-566-4 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2019


Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017