DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…

23.01.2017 |

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.

Viser resultater 10 til 12 ud af 19

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Privat lektiehjælp kaster sin skygge over Danmark

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om privat lektiehjælp. Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer skyggeundervisnin

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet. Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik

12-tals-piger: Da det blev et problem at klare sig godt i skolen

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om 12-talspiger. Debatten om 12-tals-piger raser. I denne artikel bliver der sat fokus på denne debat.

Viser resultater 10 til 12 ud af 20

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Rapporter

Talblindhedsprojektet. Rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale

ISBN: 87-7684-563-X * Faglig rapport fra DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon 2018


Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner

ISBN: 87-7684-566-4 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2019


Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017