RSS feedhttps://dpu.au.dk/viden/teknologiforstaaelseUddannelser, rapporter, artikler, videoer og undersøgelser fra DPU, Aarhus Universitet, om emnet teknologiforståelse. daFri, 29 Mar 2024 10:23:17 +0100Fri, 29 Mar 2024 10:23:17 +0100TYPO3 EXT:newsnews-26263Thu, 22 Jun 2023 11:02:57 +0200Fordybelseskrisen stikker ikke dybthttps://dpu.au.dk/asterisk/fordybelseskrisen-stikker-ikke-dybtLeder i Asterisk nr. 105 - juni 2023: På bagkant af den seneste internationale læseundersøgelse konkluderer politikere, læger og erhvervsfolk, at skolernes brug af mobiltelefoner, tablets og gadgets har ført eleverne ud i en læse- og fordybelseskrise. Men når målet er at lære de unge at mestre tidens digitale udfordringer, kan det pædagogiske middel næppe findes i læderindbundne lærebøger. GrundskoleIt/teknologiLæring/kompetenceLederCarsten Henriksen16874245771687424577news-26255Thu, 22 Jun 2023 10:52:01 +0200Vi har brug for matematikken - også i en digital tidsalderhttps://dpu.au.dk/asterisk/vi-har-brug-for-matematikken-ogsaa-i-en-digital-tidsalderAsterisk nr. 105 - juni 2023: Selv om teknologiske hjælpemidler tilsyneladende overflødiggør matematiske færdigheder, er matematisk viden vigtigere end nogensinde. Hvis vi skal undgå, at teknologien tager magten, må undervisningen klæde eleverne på til at forholde sig kritisk og kende metoderne bag teknologien. Didaktisk forsvarlig matematikundervisning foregriber, at teknologien ’black boxer’ vigtige læringsprocesser. GrundskoleDidaktikIt/teknologiMatematikCarsten Henriksen16874239211687423921news-26249Thu, 22 Jun 2023 10:42:22 +0200Vi skal lære mere i fremtidenhttps://dpu.au.dk/asterisk/vi-skal-laere-mere-i-fremtidenAsterisk nr. 105 - juni 2023. Hvad skal vi lære i en fremtid, hvor kunstig intelligens ikke længere er forbeholdt science fiction-universet, men er et tilgængeligt værktøj for enhver? Meget mere, lyder det fra de forskere, Asterisk har talt med. Vi skal blandt andet lære at stille de rigtige spørgsmål til chatbotten og kritisk vurdere de svar, vi får. Det starter i skolen, som skal nytænke didaktikken og revidere skoleskemaet, for eleverne skal lære mere end at læse, skrive og regne, hvis de skal rustes til fremtidens digitale samfund.GrundskoleUngdomsuddannelseVideregående uddannelseVoksenuddannelseArbejdslivDidaktikIt/teknologiLæring/kompetenceUddannelsespolitik,samfund/samtidCarsten Henriksen16874233421687423342news-21914Tue, 29 Mar 2022 10:47:39 +0200Når digitale læremidler skaber ulighedhttps://dpu.au.dk/asterisk/asterisk-100/naar-digitale-laeremidler-skaber-ulighedTeknologien forbinder os. Men den deler os også og skaber ulighed – både i de danske klasselokaler og på tværs af kulturer. To DPU-forskere giver her et indblik i nogle af teknologiens ulighedsskabende bagsider.AsteriskGrundskoleIt/teknologiSocial udsathed/arvMathilde Weirsøe16485436591648543659news-18875Fri, 04 Dec 2020 12:42:00 +0100Spot på ny forskning: Digitalisering er også en pædagogisk opgavehttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/spot-paa-ny-forskning-digitalisering-er-ogsaa-en-paedagogisk-opgaveDigitale medier er blevet en integreret del af hverdagen i mange dagtilbud, og pædagogerne bruger medierne reflekteret og med omhu.Det afdækker en undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der også kommer med en række anbefalinger til, hvordan digitale medier kan understøtte en legende, eksperimenterende og aktiv pædagogik i danske dagtilbud.

]]>
Asterisk 96FørskoleIt/teknologiDagtilbudPædagoguddannelse/professionKnud Holt Nielsen16070821201607082120
news-18855Thu, 03 Dec 2020 15:22:00 +0100Undervisning uden kroppehttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/undervisning-uden-kroppeMed corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.Men hvad sker der med vores læring, når skærmen forhindrer os i at fornemme og sanse hinandens kroppe? Sammen med DPU-forsker Theresa Schilhab dykker Asterisk ned i de menneskelige og læringsmæssige konsekvenser ved digital undervisning.

]]>
Asterisk 96Videregående uddannelseUngdomsuddannelseGrundskoleUndervisningLæring/kompetenceLæreruddannelse/professionIt/teknologiMathilde Weirsøe16070053201607005320
news-18854Thu, 03 Dec 2020 14:58:00 +0100Coronakrisen har chokeret, men ikke revolutioneret skolenhttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/coronakrisen-har-chokeret-men-ikke-revolutioneret-skolenNedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt alternativ.Selv de største tilhængere af digital undervisning har svært ved at argumentere for netop det i sin reneste form. Sådan lyder det fra tre forskere, der opfordrer til at tage ved lære af corona-erfaringerne uden at forvente de store omvæltninger i skolesystemerne. For skoleudvikling tager tid.

]]>
Asterisk 96GrundskoleUngdomsuddannelseDidaktikIt/teknologiLæreruddannelse/professionUddannelsespolitik,samfund/samtidEva Frydensberg Holm16070038801607003880
news-18161Mon, 15 Jun 2020 14:37:00 +0200Kommentar: Coronakrisens nødinnovationer og mellemtidsrumhttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/kommentar-coronakrisens-noedinnovationer-og-mellemtidsrumDPU-forsker Mie Plotnikof reflekterer over, hvordan coronakrisens ’nødinnovationer’ har både udfordret og udviklet offentlige organisationer som universiteter og deres aktører.Coronakrisens omlægning af arbejds- og privatliv har ikke kun stillet krav om offentlig innovation, forskudt fra organisationer til individer. Den har også kollapset tid og rum på tværs af private og professionelle virkeligheder, og (u)organiseret os på nye, vilde og grænseoverskridende måder, skriver Mie Plotnikof.

]]>
Asterisk 94ArbejdslivFamilie, opdragelse, hverdagslivIt/teknologiMie Plotnikof15922246201592224620
news-18159Mon, 15 Jun 2020 14:27:00 +0200Det kvantificerede menneskehttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/det-kvantificerede-menneskeVi overvåger og sætter tal på os selv og hinanden som al-drig før. Men den stigende selvmonitorering og måling af vores sociale liv producerer data, som styrer vores adfærd.Asterisk har talt med den tyske sociolog Steffen Mau om fænomenet selvmonitorering, og hvad den stigende kvantificering af os selv og tilværelsen betyder for vores måde at være i verden på.

]]>
Asterisk 94EksistensTest, evaluering, karakterer, målingIt/teknologiMathilde Weirsøe15922240201592224020
news-17370Mon, 02 Dec 2019 15:22:00 +0100Der er brug for teknologiforståelsehttps://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/der-er-brug-for-teknologiforstaaelseDet er alt for tilfældigt, om danske elever bliver undervist i teknologiforståelse. Derfor bør det inkluderes i folkeskolens obligatoriske fagrække, skriver Elisa Nadire Caeli i kommentaren. Alle bør udvikle teknologiforståelse i et samfund, der er stærkt præget af digitalisering og data. Det er en almendannende opgave, som bør starte i skolen.

]]>
Asterisk 92GrundskoleIt/teknologiElisa Nadire Caeli15752965201575296520