DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Teknologiforståelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt forskningsprojekt skal reducere antallet af svage læsere

22.10.2018Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Og forskerne skal have en dybere forståelse af børns skriftsproglige udvikling. Det er målene for et nyt forskningsprojekt med forskere fra DTU og DPU, Aarhus Universitet. Projektet er støttet af Innovationsfonden.

Klik, kryds og bolle

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Viden og værktøjer


Viden på video

2019

Perspectives On Robots. A Reality Check of Imagined Futures 11. december 2019

  1. Jessica Sorenson og Karolina Zawieska: Ethnographic research in robotics
  2. Kathleen Richardson og Cathrine Hasse: Experimental approaches: Sociodrama and Mini-publics
  3. Andreas Pyka: Development of robots: Coping with uncertainty, bounded rationality and complexity
  4. Ben Vermeulen: Economic impact of robotization: Just the usual structural change?

2015

Technucation: Teknologiforståelse før, nu og frem. Konference 5. marts 2015

  1. Cathrine Hasse: Technucationprojektet
  2. John Dakers: Technological Literacy
  3. Larry Cuban: How Technology Use Has and Has Not Altered Classroom Teaching in the U.S.
  4. Hvorfor er der brug for forskning i professionsrettet teknologiforståelse? Paneldebat med Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Dorte Lange, Næstformand i Danmarks Lærerforening, Anne Kristensen, Leder af Hjemmeplejen Gladsaxe Kommune.
  5. Hvordan kan vi ændre på problemstillingen gennem uddannelserne? Paneldebat med Linda Schumann Scheel, Prodekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol. Tove Hvid Persson, Dekan for Læreruddannelserne, UCC. Anne Mette Jørgensen, Institutchef, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol
  6. Hvilken rolle skal forskningen spille ift. teknologiforståelse i fremtiden? Paneldebat med Randi Brinckmann, Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol, Jens Haisler, Chefkonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Lise Tingleff Nielsen, Forskningschef, UCC, Helene Hoff, Chefkonsulent, Undervisningsministeriet

 

2011

Det tredje rum: Teknologiforståelse i humaniora. Konference 6. december 2011

  1. Cathrine Hasse: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion
  2. Hans Siggaard: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er
  3. Don Ihde, SUNY, USA: The Designer Fallacy and Technological Imagination
  4. John R. Dakers, Delft University of Technology, Holland: Technological Literacy Defined
  5. Lektor Finn Olesen: Dannelse og teknologi - hen mod en opbyggelig teknologiforståelse
  6. Helle Mathiasen: Undervisning og it, hvorfor?
    Professor Jacob Wamberg¸ Afdeling for Kunsthistorie, AU: Kunst og teknologi

Nyhedshistorier fra DPU

11.12.2012 |

Nyt Asterisk om Generation Touch

Bliver børn smartere af smart teknologi? iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det bare hype? Det nye nummer af magasinet Asterisk stiller skarpt på Generation Touch, dvs. nutidens børn, der…

04.12.2012 |

Lærere og sygeplejersker skal koble teknologi og faglighed

Skoler og hospitaler investerer massivt i teknologi, men det sker hovedkulds uden nogen klar plan for, hvordan lærere og sygeplejersker skal koble teknologien til praksis. Sådan lyder meldingen fra en gruppe forskere på Aarhus Universitet, der har undersøgt teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker. Forskerne er klar med en ny antologi,…

16.11.2012 |

Lost in World of Warcraft - hvor skadelige er computer-rollespil?

Computerspillenes verden har forandret sig hurtigt siden ”Donkey Kong” og ”PacMan”. De inviterer i dag til grafiske og virtuelle verdener, hvor spillerne har mulighed for at udvikle deres egne karakterer og socialisere med andre spillere verden rundt. Dette systematiske review af Victoria Sublette og Barbara Mullan søger at klarlægge hvilken…

Viser resultater 28 til 30 ud af 38

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Tre bud på digitalisering i praksis: 1. Forældreintra stjæler frirum

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Nyhedsbreve, ugeplaner og påmindelser om alt fra lektier til skæld ud er blevet hverdag i foræl

Viser resultater 28 til 30 ud af 34

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Bøger om teknologiforståelse

Rapporter og working papers

 

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser

Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza

Understanding and developing “Technological Literacy” through Living Labs in teacher vocational

Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013

Sygeplejerskeuddannelse og teknologi

Working paper af Gertrud Lynge Esbensen,  2012

Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi

Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012

Teknologiforståelse blandt lærer- og sygeplejerskestuderende

Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012

Technological Literacy Seminar. A review of Definitions 

Jamie Wallace, 2011

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling