Dagtilbud bruger digitale medier med omtanke
30.09.2020 — Brug af digitale medier er udbredt i de danske daginstitutioner, men skærmtiden for børnene er samtidig begrænset. På trods af forestillinger om det modsatte, så bliver digitale medier heller ikke brugt til at passivisere børn i institutionerne – tværtimod. Det viser en ny kortlægning fra DPU, Aarhus Universitet, der kommer med en række anbefalinger til institutionerne.
Spot på ny forskning: Digitalisering er også en pædagogisk opgave
04.12.2020 — Digitale medier er blevet en integreret del af hverdagen i mange dagtilbud, og pædagogerne bruger medierne reflekteret og med omhu.
07.09.2020 |
Ny stor international undersøgelse skal sammenligne, hvordan undervisningen og læringen i skolen er blevet påvirket af coronapandemien i forskellige lande, og hvordan de foranstaltninger, der er indført, har bidraget til håndtering af udfordringerne.
24.06.2020 |
Der er ambitioner blandt rederierne om stadig mere digitalisering af skibsfarten, men manglende kompetenceudvikling af mandskab, og teknologier, der udvikles uden tilstrækkelig forankring i hverdagens rutiner på skibene, spænder ben for intentionerne. Ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der sker, når teknologi bliver den nye…
02.03.2020 |
Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport fra forskningsprojektet ”Naturlig teknik”.
03.12.2020 — Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Coronakrisen har chokeret, men ikke revolutioneret skolen
03.12.2020 — Nedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt
Kommentar: Coronakrisens nødinnovationer og mellemtidsrum
15.06.2020 — DPU-forsker Mie Plotnikof reflekterer over, hvordan coronakrisens ’nødinnovationer’ har både udfordret og udviklet offentlige organisationer som universiteter og deres aktører.
Cathrine Hasse & Lene Storgaard Brok, 2015
Ph.d.-afhandling af Ann-Thérèse Arstorp
Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza
Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013
Working paper af Gertrud Lynge Esbensen, 2012
Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012
Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012
Jamie Wallace, 2011