DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Småbørnsdidaktik

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

02.06.2020 |

Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark

Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskolerne er musikfaget blevet alvorligt svækket i lærer- og pædagoguddannelserne. Det påpeger en ny rapport om musikundervisningens udvikling i Danmark.

13.12.2019 |

Nyt Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning

Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

Viser resultater 1 til 3 ud af 10

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om lærerplaners indflydelse på pædagoger.

En kamp om kernen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om didaktik i dagtilbudene. Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde

Viden på video

 

2018

2017

2016

  • Præsentation af Læringsrapport 2015: ”Variationer og forskelle i dagtilbud

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

"Pædagogen, professoren, personligheden". Festival om småbørnsdidaktik 2.2.2016

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Barnet i centrum. Konference den 3.12.2014

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013: