DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolereform 2014

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

24.04.2018 |

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige opgaver. Det er et grundvilkår, men det kan undertiden føre til fastlåste konflikter i børns skoleliv. Ny bog belyser de forskellige perspektiver og…

13.03.2018 |

Nyt Asterisk: Pædagogikken efter sandheden

Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem viden bliver produceret samt en bevidsthed om, hvornår forskning bliver brugt i den politiske debat til at fremme en særlig agenda.

27.11.2017 |

Status over fem års inklusion

For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende for mange landes skoleudviklingsbestræbelser. Siden 2012 har øget inklusion også været et lovgivningsmæssigt mål for den danske folkeskole. Professor Susan Tetler går nu på pension og gør status over…

Viser resultater 13 til 15 ud af 39

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skolebyggeri som PR

01.06.2012Arkitektur og utraditionel indretning signalerer nytænkning og bruges til at profilere skoler landet over. Men store, åbne fællesrum med sækkestole skaber ikke i sig selv ny pædagogik. Det gør modige

Kan 1500 skoler skille sig ud?

01.06.2012Kampen om opmærksomhed er skudt i gang, og uddannelsesinstitutioner er med i ræset om at være noget særligt. Men kan alle 1500 folkeskoler skille sig ud? Og betyder det, at vi mister den fælles skole?

Undervisningsassistenter er vejen frem for folkeskolen

01.12.2011Stadig flere elever henvises til specialundervisning, fordi de forstyrrer. Men med den rigtige indsats kan de sagtens blive i klassen. En voksen mere i klassen er vejen frem for folkeskolen, skriver F

Find selvfred og ro

01.02.2010I klasseværelset er det lærerens ansvar at skabe ro. I de nye skolebygninger er det den enkelte elevs eget ansvar at finde frem til fredfyldte steder. Adjunkt Malou Juelskjær om det nye skoleliv.

Uroen stopper, når lærere bliver professionelle ledere

01.02.2010Hvad skal der til for at få ro i de danske folkeskoler. De to professorer Niels Egelund og Mads Hermansen giver deres bud.

Viser resultater 41 til 45 ud af 45

Forrige 1 2 3 4 5

E-bøger, rapporter mv.

Viser resultater 41 til 13 ud af 13

Forrige 1 2