DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolereform 2014

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

07.01.2019 |

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger hæmmes i skolen

Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukturer, skolekulturer og manglende samarbejde spænder ben, så pædagogerne i stedet får rollen som hjælpelærere, påpeger forsker bag nyt forskningsprojekt…

24.09.2018 |

Kvalitet i fritidspædagogikken

Børn er glade for at være i fritidsinstitution. Spørger man børnene, så er det meget bedre end at være i skole. Noget af det bedste er, at det her handler om, hvad børnene har lyst til selv at lave, og at de har friheden til selv at vælge. Men børnenes tid er kommet under pres på grund af de lange skoledage. Hvordan kan man sikre høj kvalitet i…

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

Viser resultater 10 til 12 ud af 39

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Giver det mening at tale om social arv i dag?

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen

Lige børn lærer skidt

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om individuelle insatser i folkeskolen. Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er foku

Lektier skaber stress og ulighed

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier. Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studi

Skolelederne skal forløse tidsreform

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære

Den tikkende tid presser nuet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring

Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer. Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden d

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien. Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i sko

Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis,

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Hvad er ny nordisk skole?

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om den nordiske skole. Den seneste tid har Ny Nordisk Skole trukket næsten lige så mange overskrifter som det nu v

Viser resultater 31 til 40 ud af 45

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

E-bøger, rapporter mv.

Viser resultater 31 til 13 ud af 13

Forrige 1 2