DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolereform 2014

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

08.12.2020 |

Markant tilbagegang for danske elevers matematikkundskaber

Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er ikke blevet mindre siden 2015. Det viser den internationale undersøgelse TIMSS 2019, der netop er blevet offentliggjort af DPU, Aarhus Universitet. Forskere advarer om et alvorligt dannelsestab, hvis…

15.06.2020 |

Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design

Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på de praktiske fags udvikling i skolen, og hvordan skiftende pædagogiske tanker, nye børnesyn og overordnede samfundshensyn har formet dem igennem 100…

02.06.2020 |

Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark

Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskolerne er musikfaget blevet alvorligt svækket i lærer- og pædagoguddannelserne. Det påpeger en ny rapport om musikundervisningens udvikling i Danmark.

Viser resultater 1 til 3 ud af 39

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Læreren skal spille en tydelig rolle i den åbne skole

21.09.2020Når der står Åben skole på skoleskemaet, skal læreren ikke trække sig, men derimod sætte sin faglighed i spil og samarbejde med de eksterne organisationer.

Spot på ny forskning: Musikken der blev væk

15.06.2020Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A

Inklusion er skolens smertensbarn

09.03.2020Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.

Fuld valuta for uddannelsespengene

02.12.2019Økonomiske begreber som produktivitet, investering og effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan måler man værdien af en uddannelse, når den også har en værdi i sig selv?

Spot på ny forskning: Ræk ud efter elevernes lyst til at lære

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Fra ABC til WWW

29.05.2019Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser

Lærerens dømmekraft er under pres

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test

Turbolæring er ingen mirakelkur

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigte

På universitetet lærer du at blive målrettet og kalkulerende. Det er bare ikke det arbejdsmarkedet efterspørger

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til

Viser resultater 1 til 10 ud af 45

1 2 3 4 5 Næste