DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skoleledelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Nyhedshistorier fra DPU

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod ikke-intenderede effekter af motivationsredskabernes indtog i skolen. Hun er tiltrådt som professor ved DPU, Aarhus Universitet og fredag den 15.…

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

Viser resultater 4 til 6 ud af 14

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Opkomsten af den ansvarstagende familie

01.12.2010Engang gik grænsen mellem skole og hjem ved skolens port. I dag outsourcer skolen stadig mere ansvar til forældre. Er det godt for skolen, eller trækker det handlekraften ud af lærerne? Og hvor går gr

Sorte-Hansen, Kommu-Karen og Elektro-Erik

01.11.2010I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.

Catalansk saglighed gør børn stille

01.02.2010Dansk pædagogik larmer. Hvor en catalansk daginstitution er præget af en rolig og saglig stemning, er den danske præget af børnenes personlighed og hjemlig hygge. Det kræver til tider høreværn, fortæl

Find selvfred og ro

01.02.2010I klasseværelset er det lærerens ansvar at skabe ro. I de nye skolebygninger er det den enkelte elevs eget ansvar at finde frem til fredfyldte steder. Adjunkt Malou Juelskjær om det nye skoleliv.

Uroen stopper, når lærere bliver professionelle ledere

01.02.2010Hvad skal der til for at få ro i de danske folkeskoler. De to professorer Niels Egelund og Mads Hermansen giver deres bud.

Viser resultater 11 til 17 ud af 17

Forrige 1 2

Rapporter om skoleledelse

Rapporter og e-bøger

 

Glidninger - ’Usynlige’ forandringer inden for pædagogik og uddannelser

Lejf Moos (red.), Merete Storgaard, Klaus Kasper Kofod, Anna Kathrine Frørup, Anne Larson, Pia Cort, Lise Degn, Josefine Kierk, Marlene Nielsen, Tina Sommer

165 sider * 978-87-7507-444-0* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2019


Nordiske skolechefer: Agenter i en brudt kæde

Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.)

175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2016