DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skoleledelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Nyhedshistorier fra DPU

08.10.2019 |

Nye veje i samarbejdet mellem skolens fagprofessionelle

5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og…

18.09.2019 |

Professionel omsorg er en fælles sag

Evnen til at drage omsorg er essentiel for alle pædagoger. Men ingen pædagoger kan stå alene med omsorgsopgaven. Den skal italesættes i en åben og tillidsfuld kultur ført an af en leder, der sætter fælles standarder for den professionelle omsorg, lyder det i det seneste nummer af DPU’s magasin Asterisk, der dykker ned i den pædagogiske…

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden for pædagogik og uddannelse.

Viser resultater 1 til 3 ud af 14

1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Ledelse i en coronatid: Lederen skal have blik for sine selvledende medarbejdere

04.12.2020Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for pædagogi

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo

Når klasseledelse skaber trivsel

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse. Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige samarbejde

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast

Bag om redskabet

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.

Skolelederne skal forløse tidsreform

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd

Viser resultater 1 til 10 ud af 16

1 2 Næste

Rapporter om skoleledelse

Rapporter og e-bøger

 

Glidninger - ’Usynlige’ forandringer inden for pædagogik og uddannelser

Lejf Moos (red.), Merete Storgaard, Klaus Kasper Kofod, Anna Kathrine Frørup, Anne Larson, Pia Cort, Lise Degn, Josefine Kierk, Marlene Nielsen, Tina Sommer

165 sider * 978-87-7507-444-0* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2019


Nordiske skolechefer: Agenter i en brudt kæde

Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.)

175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2016