08.10.2019 |
5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og…
18.09.2019 |
Evnen til at drage omsorg er essentiel for alle pædagoger. Men ingen pædagoger kan stå alene med omsorgsopgaven. Den skal italesættes i en åben og tillidsfuld kultur ført an af en leder, der sætter fælles standarder for den professionelle omsorg, lyder det i det seneste nummer af DPU’s magasin Asterisk, der dykker ned i den pædagogiske…
26.02.2019 |
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden for pædagogik og uddannelse.
Ledelse i en coronatid: Lederen skal have blik for sine selvledende medarbejdere
04.12.2020 — Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for pædagogi
Farvel til den nationale uddannelsespolitik
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard
Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo
Når klasseledelse skaber trivsel
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl
Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse. Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige samarbejde
Lærerens traditionelle autonomi er tabt
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.
Skolelederne skal forløse tidsreform
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære
Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd
Lejf Moos (red.), Merete Storgaard, Klaus Kasper Kofod, Anna Kathrine Frørup, Anne Larson, Pia Cort, Lise Degn, Josefine Kierk, Marlene Nielsen, Tina Sommer
165 sider * 978-87-7507-444-0* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2019
Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.)
175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2016