DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolehistorie

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

11.04.2016 |

Dansk skolehistorie kåret til årets historiske bog

Dansk skolehistorie er over en bred kam blevet rost for at være et både indholdsmæssigt og metodisk pionerværk. Nu modtager værket prisen for årets historiske bog fra af Dansk Historisk Fællesråd.

07.05.2015 |

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller historien om, hvordan nutidens daginstitutioner og den moderne pædagogprofession er blevet til - i nøje…

01.12.2014 |

Tour de force i skolehistorie

Fredag d. 21. november 2014 blev fembindsværket Dansk Skolehistorie i 500 år præsenteret på en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. Forskerne bag projektet fremlagde fem års intensivt arbejde efterfulgt af oplæg og debat ved en række af skolens historiske vidner.

Viser resultater 4 til 6 ud af 12

Forrige 1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skabelsen af den demokratiske elev

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om demokratiet i skolen. Engang skulle de tie stille, i dag bliver de hørt langt ind den politiske inderkreds. Alligev

Hyldest til hverdagen i skolen

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om dansk skolehistorie. Historieskrivning hylder typisk konger og skelsættende datoer, men "Dansk skolehistorie" - et

Opdragelse til menneske eller til samfundsborger?

01.09.2012Emiles fadder. Immanuel Kants forgænger. Den frie opdragelses fremmeste figur. En af pædagogikkens store inspirationskilder fylder 300 år. Filosof Jørgen Huggler skriver i Asterisk-kommentaren, hvorfo

Kan 1500 skoler skille sig ud?

01.06.2012Kampen om opmærksomhed er skudt i gang, og uddannelsesinstitutioner er med i ræset om at være noget særligt. Men kan alle 1500 folkeskoler skille sig ud? Og betyder det, at vi mister den fælles skole?

Hvad optager forskeren lige nu?

01.06.2011 Ning de Coninck-Smith åbner døren til sit forskningsunivers og fortæller om tre projekter, der optager hende for tiden.

Kan du blot blive buddreng ...

01.06.2011ADHD? Adfærdsvanskelig? Diagnoserne står i kø, når vi i dag skal forklare, hvorfor Emil ikke kan følge med i skolen. Men startskuddet til den videnskabelige opdeling af de børn, der ikke fulgte flerta

En håbløs pædagogik

01.03.2011Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af dommed

Sorte-Hansen, Kommu-Karen og Elektro-Erik

01.11.2010I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.

Viser resultater 11 til 18 ud af 18

Forrige 1 2

Dansk Skolehistorie - bind 1-5

Da læreren holdt skole. Tiden før 1780

Charlotte Appel og Morten Fink-Jensen

Da skolen tog form. 1780-1850

Christian Larsen, Erik Nørr og Pernille Sonne

Da skolen blev sat i system

Anne Katrine Gjerløff og Anette Faye Jacobsen

Da skolen blev sin egen. 1920-1970

Anne Katrine Gjerløff, Anette Faye Jacobsen, Ellen Nørgaard og Christian Ydesen

Da skolen blev alles. Tiden efter 1970

Ning de Coninck-Smith, Lisa Rosén Rasmussen og Iben Vyff