DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mobning og trivsel

Viden og værktøjer


Viden på video

2019

2018

2016

2013

2012

Forelæsninger fra Danskernes Akademi

Nyhedshistorier fra DPU

23.11.2011 |

Mange lærere overser mobning

Hvorfor er nogle lærere blinde for mobning i skolen? Og hvilke forskellige forståelser har de af mobning? En ny ph.d.-afhandling fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at der blandt lærere og skoleledere er forskellige mobbeforståelser i spil. Det får betydning for, hvordan de griber ind over for mobning.

10.01.2011 |

Mange unge viser tegn på mistrivsel

Størstedelen af danske unge mener, at de har et godt ungdomsliv, og at deres selvtillid er høj. Unges positive vurdering af egen trivsel står imidlertid i kontrast til deres adfærd, viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning: Selv om unge giver udtryk for, at de trives, kan de sagtens have en adfærd, der rummer tegn på mistrivsel. De…

Viser resultater 16 til 17 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 51 til 20 ud af 20

Forrige 1 2

Bøger og rapporter om mobning

Hvad måler Campbell Collaboration? En kritisk kommentar til rapporten: ‘School-Based Programs to Reduce Bullying and Victimization

Inge Henningsen, Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaard


School Bullying - New Theories in Context

Robin May Schott og Dorte Marie Søndergaard (editors), Cambridge University Press, 2014


Mobning gentænkt

Jette Raundahl Kofoed, Dorte Marie Søndergaard (red.). Forlaget Hans Reitzel, 2013


Mobning. Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.). Forlaget Hans Reitzel, 2009

Rapporter om børn og unges trivsel

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasieelever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ * DPU, Aarhus Universitet, 2017


Fortrolige voksne i de unges liv

Af Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen

KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, 2015