DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mobning og trivsel

Viden og værktøjer


Viden på video

2019

2018

2016

2013

2012

Forelæsninger fra Danskernes Akademi

Nyhedshistorier fra DPU

18.02.2016 |

Trivsel kan blive et tyranni

Voksende krav til skolen om bedre trivsel for eleverne kan ende som et velment tyranni, hvor den enkelte presses til at være positiv. Vi skal huske at rette blikket mod de institutionelle rammer og den daglige praksis, fortæller nyudnævnt professor ved DPU, Aarhus Universitet, Venka Simovska.

23.11.2015 |

Trivsel og faglighed kan ikke adskilles

Hvad skal der til for at kunne lave god undervisning i en kompleks skole? Ny ph.d. afhandling fra DPU, Aarhus Universitet viser, hvordan lærere, som formår at sætte det faglige i centrum for deres undervisning på en attraktiv måde, løfter skoleklasser fagligt og socialt på samme tid.

10.03.2014 |

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

Viser resultater 7 til 9 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 21 til 20 ud af 20

Forrige 1 2

Bøger og rapporter om mobning

Hvad måler Campbell Collaboration? En kritisk kommentar til rapporten: ‘School-Based Programs to Reduce Bullying and Victimization

Inge Henningsen, Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaard


School Bullying - New Theories in Context

Robin May Schott og Dorte Marie Søndergaard (editors), Cambridge University Press, 2014


Mobning gentænkt

Jette Raundahl Kofoed, Dorte Marie Søndergaard (red.). Forlaget Hans Reitzel, 2013


Mobning. Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.). Forlaget Hans Reitzel, 2009

Rapporter om børn og unges trivsel

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasieelever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ * DPU, Aarhus Universitet, 2017


Fortrolige voksne i de unges liv

Af Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen

KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, 2015