DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Marginalisering, radikalisering,
kriminalitet og bander

Viden og værktøjer fra DPU

Nyhedshistorier fra DPU

21.10.2019 |

Fritids- og ungdomsklubber er et helle for børn og unge i udsatte boligområder

Fritidsklubber og ungdomsklubber i udsatte boligområder laver alle de samme aktiviteter som klubber i andre by- og boligområder. Men oveni den traditionelle fritids- og klubpædagogik løfter klubberne en stor og kompleks vifte af sociale opgaver, der kræver høj pædagogisk faglighed, gode relationer til de unge og et stort lokalkendskab. En ny…

28.01.2019 |

Fra problembarn til resurseperson: DPU-forskere i nyt samarbejde om forebyggende sociale indsatser

I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder Nørrebroløb, fællesspisning og andre aktiviteter i tæt samarbejde med lokale ildsjæle og professionelle fra kommunen. I de næste tre år sker det sammen med forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der med…

14.11.2018 |

Hvad ved vi om unge i bander?

Der er omfattende viden om, hvilke unge der risikerer at bevæge sig ind i bandegrupperinger. Men der er forsket meget lidt i, hvordan man kan forebygge det, eller hjælpe de unge ud af banderne igen. Det viser ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der for første gang i en dansk sammenhæng, sammenfatter de eksisterende studier fra Danmark, de…

09.10.2018 |

Hvordan kan pædagogik forebygge bandekriminalitet?

Hvordan kan ungdomsklubber og fritidspædagogik forebygge kriminalitet og bevægelser ind i bandegrupperinger ved at skabe positive fællesskaber blandt børn og unge i udsatte boligområder? Det er fokus for et nyt forskningsprojekt, der starter på DPU, Aarhus Universitet.

30.01.2017 |

Den direkte kobling mellem bander og ekstremisme er stærkt overvurderet

Vejen fra deltagelse i bander og kriminalitet til ekstremisme og radikalisering er langt fra lineær og smal. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, advarer mod blinde pletter i forebyggelsen.

13.12.2016 |

Nyt Asterisk: Pædagogik som våben

I det nye Asterisk ser vi på radikalisering fra en pædagogisk vinkel. Er tillid, anerkendelse og fællesskab måske de stærkeste våben i bekæmpelsen af den vrede og afmagt i samfundet, der kan føre til ekstreme handlinger?

27.10.2016 |

Undervisning kan ikke erstatte ledelse i fængslerne

Der arbejdes løbende for at udvikle de danske fængsler. DPU, Aarhus Universitet har netop offentliggjort en rapport til Kriminalforsorgen om projektet ”Samarbejdskultur i fængsler”. Projektet havde fokus på undervisning og på at skabe forbedringer gennem læring. Intentionerne bag projektet er gode, men det risikerer at få en meget kort levetid,…

09.11.2015 |

Unge søger fælleskaber i bander

Det er nødvendigt med en bredere og mere nuanceret indsats over for unge, der søger ind i bander. Det viser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som for første gang giver stemme til de unge selv – om deres opvækst og familiebaggrund og erfaringer med skolegang, arbejde og fritid.

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk sætter i det nyeste nummer fokus på drømmen om lighed gennem uddannelse.

19.12.2012 |

Livet i ghettoen er hårdt, men helt almindeligt

Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger spiller en nøglerolle som rådgivere for de udsatte familier, og det giver en række socialpædagogiske udfordringer. Det viser et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet.

01.10.2012 |

Forskning fra Grønland viser vej for nedbrudte samfund

Hvordan kan man vende udviklingen for lokalsamfund, der er plaget af vold og alkoholisme? Et nyt forsknings - og interventionsprojekt har formået at sænke kriminaliteten med 45 procent i en grønlandsk by. Nu uddanner de unge sig, og lokalsamfundet er under genopbygning. Metoderne bag succesen kan med fordel overføres til andre nedbrudte og…

22.06.2007 |

Behov for mere undervisning i fængslerne

Kun en ud af fem indsatte i danske fængsler modtager undervisning. Ny undersøgelse af uddannelsesniveauet og mulighederne for at modtage undervisning i danske fængsler peger på, at der er behov for at styrke undervisning og uddannelse af indsatte.

Artikler fra magasinet Asterisk

Asterisk Live om radikalisering

10.03.2017 Radikalisering er kommet på dagsordenen og kobles i dag meget tæt til terrorisme. Men hvad er radikalisering egentlig, hvordan får det grobund og hvad kan vi gøre for at forebygge modkultur og vrede

Pædagogik kan forebygge radikalisering

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering. pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.

”Det er ikke relevant at være kriminel og søge job i en blomsterbutik”

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om kriminalitet. "Du kan opbygge kriminel kompetence. Måske er du god til våbenhåndtering eller bankrøveri eller

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Ville du gøre som Omar?

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering. Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.

Fra rocker til forsker

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Mødet mellem forsker Line Lerche Mørck og eks-rockeren Peter førte til ny og anderledes forskning i exit fra bandemilj

Skal kvinder afsone i kvindefængsler?

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om kvindefængsler. Overalt i verden er kvinderne i markant mindretal i fængslerne. Også i Danmark. Til gengæld

Ikke en naturlov at udsatte unge bliver kriminelle

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om udsatte unge. Hvordan kan samfundet trænge igennem med en tidlig indsats over for børn i udsatte boligområder? Lekt

At forstå det uforståelige

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om radikalisering. Radikalisering er på alles læber efter vinterens terrorangreb i Paris og København. Men når man for

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti

Bandekonflikt? Send pædagogikken ind

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogik mod bandekonflikt. Er uddannelse den afgørende faktor i kampen mod bandekriminalitet, eller skal der mere

Tre bud på vendepunkter: 1. Fra fængsel til fremtid

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om fængsler og fremtiden. Marginaliserede unge kan vende ryggen til bandekriminalitet, hvis de får mulighed for at t

Et ganske almindeligt ghettoliv

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om livet i ghettoen. Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger s

»Alle mennesker vil noget i livet«

01.09.2012 Lektor og klinisk psykolog Charlotte Mathiassen er optaget af at forstå mennesker i udsatte positioner i samfundet. Senest har hun været en del af et omfattende mobbeprojekt og undersøgt, hvordan mo

Social indignation er min drivkraft

01.03.2012Alle skal have lige muligheder, men sådan er det bare ikke altid i praksis. Heller ikke i uddannelsessystemet. Det opdagede Niels Rosendal allerede i femte klasse, og siden har den sociale indignation

Ansvar på arabisk hedder indflydelse

01.12.2010Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre

Er demokrati en modgift mod ekstremisme?

01.11.2010Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre

Rapporter om fængsler

Samarbejdskultur i fængsler. Når uddannelse og facilitering bruges til organisationsudvikling

Charlotte Mathiassen og Hanne Knudsen

70 sider * ISBN 978-87-7684-699-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2016


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen, Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Perspektiver på kvinders dagligdag i danske fængsler - Erfaringer med kvinders og mænds fælles afsoning

Charlotte Mathiassen

154 sider * ISBN: 978-87-7430-216-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2011

Rapporter om unge i bander og ekstreme grupper

Unge i bandegrupperinger. Hvad ved vi - og hvad ved vi ikke? En forsknings – og vidensopsamling

Kirsten Elisa Petersen og Lars Ladefoged

150 sider *ISBN 978-87-7684-577-3 * DPU, Aarhus Universitet, 2018


Cross-over - Bevægelser på tværs af ekstreme grupper, bande- og rockermiljøet

Line Lerche Mørck og Tina Wilchen Christensen

Pjecen er udgivet i serie med undersøgelsens hovedrapport: Bevægelser i og på tværs af ekstreme grupper og bande- og rockermiljøet - En kritisk undersøgelse og diskussion af ”Cross-over”

* DPU, Aarhus Universitet, 2017


Bevægelser i og på tværs af ekstreme grupper og bande- og rockermiljøet - En kritisk undersøgelse og diskussion af ”Cross-over”

Tina Wilchen Christensen og Line Lerche Mørck

136 sider * ISBN: 978-87-7684-671-8 (E-udgave) * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stemmer fra en bande - Unge bandemedlemmers egne fortællinger om opvækst, hverdagsliv og fremtid

Kirsten Elisa Petersen

200 sider * 978-87-7684-738-8 * DPU, Aarhus Universitet, 2015

Studerende, dimittender og undervisere fortæller om kandidatuddannelsen i Pædagogisk psykologi. Uddannelsen kan tages i både Aarhus og København.

Forskere