21.10.2019 |
Fritidsklubber og ungdomsklubber i udsatte boligområder laver alle de samme aktiviteter som klubber i andre by- og boligområder. Men oveni den traditionelle fritids- og klubpædagogik løfter klubberne en stor og kompleks vifte af sociale opgaver, der kræver høj pædagogisk faglighed, gode relationer til de unge og et stort lokalkendskab. En ny…
28.01.2019 |
I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder Nørrebroløb, fællesspisning og andre aktiviteter i tæt samarbejde med lokale ildsjæle og professionelle fra kommunen. I de næste tre år sker det sammen med forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der med…
14.11.2018 |
Der er omfattende viden om, hvilke unge der risikerer at bevæge sig ind i bandegrupperinger. Men der er forsket meget lidt i, hvordan man kan forebygge det, eller hjælpe de unge ud af banderne igen. Det viser ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der for første gang i en dansk sammenhæng, sammenfatter de eksisterende studier fra Danmark, de…
09.10.2018 |
Hvordan kan ungdomsklubber og fritidspædagogik forebygge kriminalitet og bevægelser ind i bandegrupperinger ved at skabe positive fællesskaber blandt børn og unge i udsatte boligområder? Det er fokus for et nyt forskningsprojekt, der starter på DPU, Aarhus Universitet.
30.01.2017 |
Vejen fra deltagelse i bander og kriminalitet til ekstremisme og radikalisering er langt fra lineær og smal. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, advarer mod blinde pletter i forebyggelsen.
13.12.2016 |
I det nye Asterisk ser vi på radikalisering fra en pædagogisk vinkel. Er tillid, anerkendelse og fællesskab måske de stærkeste våben i bekæmpelsen af den vrede og afmagt i samfundet, der kan føre til ekstreme handlinger?
27.10.2016 |
Der arbejdes løbende for at udvikle de danske fængsler. DPU, Aarhus Universitet har netop offentliggjort en rapport til Kriminalforsorgen om projektet ”Samarbejdskultur i fængsler”. Projektet havde fokus på undervisning og på at skabe forbedringer gennem læring. Intentionerne bag projektet er gode, men det risikerer at få en meget kort levetid,…
09.11.2015 |
Det er nødvendigt med en bredere og mere nuanceret indsats over for unge, der søger ind i bander. Det viser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som for første gang giver stemme til de unge selv – om deres opvækst og familiebaggrund og erfaringer med skolegang, arbejde og fritid.
10.06.2015 |
Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk sætter i det nyeste nummer fokus på drømmen om lighed gennem uddannelse.
19.12.2012 |
Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger spiller en nøglerolle som rådgivere for de udsatte familier, og det giver en række socialpædagogiske udfordringer. Det viser et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet.
01.10.2012 |
Hvordan kan man vende udviklingen for lokalsamfund, der er plaget af vold og alkoholisme? Et nyt forsknings - og interventionsprojekt har formået at sænke kriminaliteten med 45 procent i en grønlandsk by. Nu uddanner de unge sig, og lokalsamfundet er under genopbygning. Metoderne bag succesen kan med fordel overføres til andre nedbrudte og…
22.06.2007 |
Kun en ud af fem indsatte i danske fængsler modtager undervisning. Ny undersøgelse af uddannelsesniveauet og mulighederne for at modtage undervisning i danske fængsler peger på, at der er behov for at styrke undervisning og uddannelse af indsatte.
Asterisk Live om radikalisering
10.03.2017 — Radikalisering er kommet på dagsordenen og kobles i dag meget tæt til terrorisme. Men hvad er radikalisering egentlig, hvordan får det grobund og hvad kan vi gøre for at forebygge modkultur og vrede
Pædagogik kan forebygge radikalisering
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering. pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
”Det er ikke relevant at være kriminel og søge job i en blomsterbutik”
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om kriminalitet. "Du kan opbygge kriminel kompetence. Måske er du god til våbenhåndtering eller bankrøveri eller
Når modkultur får grobund i skolen
05.12.2016 — Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n
05.12.2016 — Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering. Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Mødet mellem forsker Line Lerche Mørck og eks-rockeren Peter førte til ny og anderledes forskning i exit fra bandemilj
Skal kvinder afsone i kvindefængsler?
01.09.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om kvindefængsler. Overalt i verden er kvinderne i markant mindretal i fængslerne. Også i Danmark. Til gengæld
Ikke en naturlov at udsatte unge bliver kriminelle
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om udsatte unge. Hvordan kan samfundet trænge igennem med en tidlig indsats over for børn i udsatte boligområder? Lekt
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om radikalisering. Radikalisering er på alles læber efter vinterens terrorangreb i Paris og København. Men når man for
Vi må værne om specialpædagogisk viden
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti
Bandekonflikt? Send pædagogikken ind
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogik mod bandekonflikt. Er uddannelse den afgørende faktor i kampen mod bandekriminalitet, eller skal der mere
Tre bud på vendepunkter: 1. Fra fængsel til fremtid
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om fængsler og fremtiden. Marginaliserede unge kan vende ryggen til bandekriminalitet, hvis de får mulighed for at t
Et ganske almindeligt ghettoliv
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om livet i ghettoen. Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger s
»Alle mennesker vil noget i livet«
01.09.2012 — Lektor og klinisk psykolog Charlotte Mathiassen er optaget af at forstå mennesker i udsatte positioner i samfundet. Senest har hun været en del af et omfattende mobbeprojekt og undersøgt, hvordan mo
Social indignation er min drivkraft
01.03.2012 — Alle skal have lige muligheder, men sådan er det bare ikke altid i praksis. Heller ikke i uddannelsessystemet. Det opdagede Niels Rosendal allerede i femte klasse, og siden har den sociale indignation
Ansvar på arabisk hedder indflydelse
01.12.2010 — Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre
Er demokrati en modgift mod ekstremisme?
01.11.2010 — Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre
Charlotte Mathiassen og Hanne Knudsen
70 sider * ISBN 978-87-7684-699-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2016
Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen, Bjarne Wahlgren
65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013
Charlotte Mathiassen
154 sider * ISBN: 978-87-7430-216-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2011
Kirsten Elisa Petersen og Lars Ladefoged
150 sider *ISBN 978-87-7684-577-3 * DPU, Aarhus Universitet, 2018
Line Lerche Mørck og Tina Wilchen Christensen
Pjecen er udgivet i serie med undersøgelsens hovedrapport: Bevægelser i og på tværs af ekstreme grupper og bande- og rockermiljøet - En kritisk undersøgelse og diskussion af ”Cross-over”
* DPU, Aarhus Universitet, 2017
Tina Wilchen Christensen og Line Lerche Mørck
136 sider * ISBN: 978-87-7684-671-8 (E-udgave) * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017
Kirsten Elisa Petersen
200 sider * 978-87-7684-738-8 * DPU, Aarhus Universitet, 2015