DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Læring og kompetence

Viden og værktøjer om læring og kompetence


Nyhedshistorier fra DPU

24.06.2020 |

Når robotten kommer med ombord

Der er ambitioner blandt rederierne om stadig mere digitalisering af skibsfarten, men manglende kompetenceudvikling af mandskab, og teknologier, der udvikles uden tilstrækkelig forankring i hverdagens rutiner på skibene, spænder ben for intentionerne. Ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der sker, når teknologi bliver den nye…

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udvikling er ikke gunstig for legen, lyder det fra to legeforskere i det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk.

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

08.09.2017 |

Nyt Asterisk: Konkurrencens stille liv i skolen

Vi taler helst ikke om den, men konkurrence er ikke til at komme uden om i et uddannelsessystem. I det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk kan du læse om de spændinger, som uvægerligt opstår i klasseværelset, når skolen ønsker energien fra konkurrence, men ikke vil vedstå dens bagside.

06.09.2017 |

Diagnoser afgør, hvilke elever der får støtte

Den lige vej til støtteundervisning i folkeskolen går gennem diagnoser. Det viser en ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som professor Niels Egelund står bag. Han ser en fare for, at den udvikling får lærere og forældre til bevidst at opsøge diagnoserne.

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

08.06.2017 |

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. Det rammer idrætsklubberne, der som del af deres tiltræknings- og fastholdelsesstrategi må give endnu mere plads til de unges uddannelse. Sådan lyder…

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med høje forventninger, mener forsker og institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm. DPU sætter livsduelighed til debat på en konference den 26.…

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

08.12.2016 |

Sprog og social interaktion er nøglen til abstrakt tænkning

Lektor Theresa Schilhab er kognitionsforsker i krydsfeltet mellem neurobiologi og filosofi. Tirsdag den 13. december forsvarer hun en doktordisputats ved DPU, Aarhus Universitet om, hvordan vi som mennesker udvikler vores evne til abstrakt tænkning gennem interaktion med andre.

29.04.2016 |

Fremtidens læring kobler teori med praktik

På kandidatuddannelsen i materiel kultur og didaktik på DPU, Aarhus Universitet, arbejdes der på at bygge bro mellem fag, professioner og institutioner. I år kan uddannelsen både fejre jubilæum og en fornyet interesse for de praktiske og æstetiske læreprocesser.

02.03.2016 |

Studiereform giver mindre fordybelse og erfaring

Fremdriftsreformen skulle have været en gulerod for at lokke landets universitetsstuderende hurtigere i mål – men i stedet er den blevet en pisk, der jager dem igennem studierne uden nok udbytte. Mere stress og frafald og mindre læring, motivation og studieglæde er, hvad landet studerende forventer sig af fremtiden. Det viser en ny undersøgelse…

08.10.2015 |

Asterisk Live om fremtidens kompetencer

Skal finansministeren og konkurrencestaten have indflydelse på, hvad vores børn og unge skal lære i skolen og på ungdomsuddannelserne? Det mener professor emeritus Knud Illeris ikke. Han satte scenen ved et fuldt booket Asterisk Live-arrangement om fremtidens kompetencer.

08.06.2015 |

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i relation til teknologiforståelse er blevet afprøvet i et RCT-lignende forsøg af Teknologisk…

04.05.2015 |

Nye pædagogiske anbefalinger skal styrke de erhvervsrettede voksenuddannelser

Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) har udarbejdet et pædagogisk inspirationsmateriale med praksis- og forskningsbaseret viden om voksenpædagogik.

17.02.2015 |

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle bruge dem i praksis.

19.03.2014 |

Forskere bringer læring, etik og kultur til robotforskningen

Hvordan interagerer mennesker med robotter, hvilke betydninger får det for vores menneskelige relationer, og hvilke læreprocesser sætter det i gang? Disse spørgsmål er i fokus, når en gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar 25., 26. og 27. marts.

13.02.2014 |

Teknologiudviklingen kalder på nye læringsteorier

Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte professor ved Aarhus Universitet Cathrine Hasse kan de eksisterende læringsteorier ikke rumme de stadigt mere komplekse samspil mellem mennesker og teknologi. Udviklingen kalder på nye læringsteorier,…

08.01.2014 |

Frivillige er med til at løse Europas arbejdsløshedsproblemer

Et fælles europæisk udviklings- og forskningsprojekt inddrager frivilligt arbejde i indsatsen mod Europas arbejdsløshed. De gode erfaringer er nu samlet og skal formidles mellem landene. Aarhus Universitet leder og koordinerer projektet.

03.10.2013 |

Hvor dygtige er danske voksne på en international skala?

Forskningsprogrammet Livslang Læring inviterer til direkte transmission fra OECD’s offentliggørelse af PIAAC-undersøgelsen, der måler voksnes kompetencer i et internationalt og komparativt perspektiv.

30.01.2013 |

”Hvordan kom I på internettet, før der var computere?”

Identitet, unges selv-verden og transformativ læring blev flittigt debatteret, da tre førende danske og internationale læringsteoretikere trak fuldt hus til stor konference om ’Transformativ læring og identitet’ på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Læs om konferencen og se eller gense indlæg fra Knud Illeris, Thomas…

06.06.2012 |

Den nordiske model for livslang læring ruster os til krisen

Aarhus Universitet var i sidste uge vært for den internationale konference 'Learning Unlimited'. Konferencen bød på oplæg af uddannelsesforskere fra Asien og Europa, der bl.a. diskuterede, hvordan den nordiske model for livslang læring kan være løsningsstrategi for samfund i krisetider.

22.05.2012 |

Fra lighed til livslang læring

En ny rapport fra Nordisk Ministerråd viser, at de nordiske lande har ændret politik: Fra lighed gennem uddannelse til livslang læring for alle. I følge uddannelsesforsker Søren Ehlers, Aarhus Universitet, afspejler forandringen et ændret syn på uddannelse - fra at være en omkostning til at være en investering.

24.02.2011 |

Nyt forskningsprojekt om teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Med forskningsprojektet TECHNUCATION vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge teknologiforståelser blandt lærere og sygeplejersker ved at se på deres interaktion med de nye teknologier i arbejdslivet. Forskerne ser på samspillet mellem brugere og teknologi, og på hvordan man herigennem kan skabe innovation og bedre uddannelser for både…

13.09.2010 |

EU-kommissær forelæser om EUs strategi for uddannelse

Hvordan kan uddannelse og livslang læring skabe et stærkere Europa? Og hvilke målsætninger har EU for uddannelsesområdet frem til 2020? Det svarer EU's kommissær for Uddannelse, Kultur og Ungdom Androulla Vassiliou på den 22. september, hvor hun besøger DPU, Aarhus Universitet, i København.

Artikler fra magasinet Asterisk

En rigtig ung er på vej

09.03.2020Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.

At blive på sporet: Det hjælper at vide, hvor man er på vej hen

09.03.2020Et nyt forskningsprojekt giver viden om, hvilke processer, der fører til, at unge falder fra deres uddannelser.

Læring kan godt være personlig, selv om læreren slet ikke er en person

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Skolen er langt fremme i de forkerte it-sko

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været lang

Turbolæring er ingen mirakelkur

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigte

Giv plads til tvivl og uenighed i samarbejdet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Danske ledere skal være opmærksomme på, at samarbejde kan føre til spændinger.

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet. Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur. To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe ka

Altid med og altid på vej

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev. Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af alt

Skal vi være mere positive?

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om motivation og stress i fremtidens arbejdsmarked. Skal vi skrue op for motivationsfremmende værktøjer som coach

Nu skal vi lære karriere

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om karriere. I fremtiden vil vi i højere grad have fokus på at forme vores egen tilværelse. Det kræver, at vi u

Er du omstillingsparat?

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om omstillingsparathed. Uddannelsessystemet bør fokusere på, hvordan vi skaber mennesker, der er i stand til at l

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om pædagogikkens historie. I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om den digitalt indfødte generation. Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien. Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i sko

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk. Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erh

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl

Får håndværket comeback?

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag. Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund

Er uddannelse en adgangsbillet til arbejdsmarkedet?

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om uddannelsens indflydelse på beskæftigelsen. Der er næsten global enighed om, at der er en direkte sammenhæng mellem

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange

Et nyt bud på forandringslæring

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om forandringslæring. Vi lever i en tid, hvor alting er i konstant forandring – den flydende modernitet, som det hedd

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Bliver vi smartere af smart teknologi?

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om teknologi. Smartphones og tablets invaderer vores hverdag – og vores hjerter. Asterisk har mødt en af teknologi

Tre bud på bedre employability: 3. Myten om ubrugelige humanister

01.09.2012Aarhus Universitet indfører profilfag med tværfaglige projekter, der ruster kommende humanister til et arbejde. For i dag er viden og dannelse ikke nok, akademikere skal også kunne omsætte deres fagli

Angsten for arbejdsmarkedet styrer studiet

01.09.2012Employability er uddannelsessystemets fremherskende mantra. De nye studerende er Generation Job med et skarpt fokus på erhverv, og dimittenders beskæftigelsesgrad bliver en stadigt vigtigere målsætnin

Viser resultater 1 til 30 ud af 49

1 2 Næste

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013