DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser,
der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

03.12.2019 |

Ny PISA: Danske 15-årige klarer sig godt i læsning og matematik

De danske 15-årige fastholder deres niveau i læsning i ny PISA-undersøgelse. De klarer sig også godt i matematik efter nogle års nedgang. I naturfag er der en svag tilbagegang, men til gengæld kan flere unge se sig selv arbejde inden for naturvidenskab.

05.11.2019 |

Høj teknologiforståelse blandt danske skoleelever

Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i undervisningen. Det viser resultaterne af en ny, international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer samt datalogiske tænkning. Resultaterne viser imidlertid også store forskelle…

28.10.2019 |

Danske elever er gode online-læsere, men glem ikke bøgerne

Danske 10-årige elever er gode til at læse på en skærm. Men vi opøver de grundlæggende læsekompetencer ved at læse på papir. Sådan lyder en af konklusionerne, når en analyse af resultaterne fra ePIRLS 2016 præsenteres på et pressemøde på DPU, Aarhus Universitet i dag.

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden for pædagogik og uddannelse.

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

21.11.2017 |

Danske elever scorer højt på samarbejde i PISA

Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre end de danske.

07.11.2017 |

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark, når det kommer til elevernes viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld er de danske elever de mindst tilbøjelige til at omsætte…

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

06.12.2016 |

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klaret sig markant bedre end sidst. Men uro i klassen er stadig et problem, der trækker præstationerne ned.

29.11.2016 |

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget dygtige til matematik. Men den negative sociale arv er fortsat stærk, og lærerne oplever mere støj og flere forstyrrelser i undervisningen.

02.06.2016 |

Konsortium har fået kontrakt på PISA 2018

Det er KORA, DPU, Aarhus Universitet og Danmarks Statistik, der kommer til at stå bag den danske del af PISA-undersøgelsen i 2018. Det står fast, efter at de tre organisationer i et fælles konsortium har vundet opgaven.

30.05.2016 |

Læringsmålsstyring skaber en OECD-skole

Indførelse af læringsmålsstyret undervisning er en afgørende ændring af skolen. Det er en del af en international tendens, hvor man omdanner alle skolesystemer til et globalt uddannelsesmarked, men konsekvensen er dårligere undervisning. Sådan lyder det i ny bog fra DPU, Aarhus Universitet.

11.11.2015 |

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger børns tilegnelse af tredje sprog

Et nyt internationalt systematisk review indikerer, at elever, der starter på tilegnelsen af deres tredje sprog senere, opnår bedre sprogfærdighed i deres tredje sprog end de elever, der starter tidligere. Forskerne bag rapporten påpeger dog, at konklusionen næppe er så entydig. Mange faktorer spiller ind: f.eks. kognitiv modenhed,…

01.04.2014 |

PISA Problemløsning 2012: Danske elever på gennemsnittet

Danske elever i grundskolen er middelgode problemløsere. Det viser en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag.

03.12.2013 |

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

08.08.2013 |

Læseeksperter samlet til konference om international læseundersøgelse

Den 28., 29. og 30. juli var 13 internationale læseeksperter samlet til en tredages konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i Emdrup. Ekspertgruppen står bag den internationale læseundersøgelse PIRLS, der tester 4. klasseselevers læsekompetencer.

11.12.2012 |

Danske 4. klasse-elever rykker op i top 5 for læsning

Danske elever i 4. klasse læser bedre end i 2006. Fremgangen betyder, at Danmark nu ligger på en delt femteplads på verdensplan. Der er i dag færre svage læsere, men vi kan stadig blive bedre. Det går også fremad for eleverne i matematik og natur/teknik – kun otte lande ligger over Danmark.

03.02.2012 |

Ny PISA-rapport viser opbrud i den nordiske rangorden

Ny PISA-rapport sætter fokus på læsning og viser ny rangorden blandt de nordiske lande. Finland og Sverige er gået tilbage fra 2006 til 2009, og det betyder, at Danmark trods sin stagnering nu nærmer sig Sverige. De store højdespringere er Norge og Island. Samlet er spredningen i de nordiske elevers læsekompetencer næsten udlignet – dog er Finland…

14.12.2010 |

Myter og fakta i PISA 2009 om skolestørrelse og elevernes præstationer

Tal fra PISA-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i begyndelsen af december, viser, at danske skoleelever lærer at læse bedre på de store skoler, men til gengæld er de ikke helt så gode til matematik.

08.12.2010 |

Danske unge læser som OECD-gennemsnittet

Danske elevers færdigheder i læsning og naturfag ligger fortsat på niveau med gennemsnittet for OECD-landene, mens niveauet i matematik trods tilbagegang stadig ligger over OECD-gennemsnittet. Det viser tal fra den nyeste PISA-undersøgelse, hvor 400.000 elever i 65 lande har medvirket.

22.11.2010 |

Danske skoleelever er verdensmestre i demokrati

Ny undersøgelse slår fast, at danske elever i 8. klasse er blandt verdens bedste til at begå sig i et demokratisk samfund. Resultatet er enestående og afspejler, at demokrati er en livsform i Danmark, siger forsker Jens Bruun fra DPU, Aarhus Universitet.

29.06.2010 |

Danske elever ved mest om politik og samfund

Ny international undersøgelse om politisk dannelse viser, at danske 8. klasseelever er i verdensklasse, når det gælder forståelsen af politik og samfundsforhold.

Artikler fra magasinet Asterisk

Kønsfordomme skaber computeruligeheder

02.12.2019Formentlig grundlægges skævheden kønnene imellem på it-uddannelserne allerede i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers it-kompetencer, ICILS

Spot på ny forskning: Ræk ud efter elevernes lyst til at lære

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Er det lukketid for den åbne skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at v

Når forskning bliver spændt for den politiske stridsvogn

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og

De unge sender oprøret på pension

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis

For ung til politik

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.

Danske elever er verdensmestre i demokrati

01.11.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 55 fra november 2010 om skole og demokrati. Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det komm

Den tikkende tid presser nuet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring

Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis,

Farvel og tak til naturfagene

01.12.2011Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen

Når ’what works’ ikke virker

01.12.2011I takt med at uddannelsessystemet kommer ind i målingens tidsalder, forsvinder debatten om, hvad god uddannelse er. Det mener den førende uddannelsesteoretiker, professor Gert J. J. Biesta, som har in

Er frygten for Kina vores eneste håb?

01.03.2011Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter si

Der er nye elever i klassen

01.12.2010Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner

PISA er et farligt succesmål

01.06.2010En 5. plads i PISA er regeringens mål for folkeskolen, men brugt forkert er PISA et farligt redskab, især inden for naturfagene, mener institutleder Jens Dolin fra KU, der står bag en undersøgelse om

Den globale uddannelsesmeter

01.06.2010"Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes

Drømmen om den perfekte målestok

01.06.2010Uddannelsespolitikere og -forskere drømmer om at skabe en international målestok og fælles standarder for uddannelse. Tre DPU-forskere diskuterer fordele og ulemper ved, at de nationale uddannelsessys

"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?

01.04.2010Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenli

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Undersøgelser