DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Integration, etnicitet og kultur

Uddannelser

Viden og værktøjer om integration, etnicitet og kultur


Nyhedshistorier fra DPU

27.08.2019 |

Hvad kan vi lære af den nye generation af minoritetsdanske børn?

Et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der præger den nye generation af minoritetsdanske børn, og hvordan de forholder sig til skolen. Forskerne skal samtidig se på, hvordan børnenes forældre på baggrund af deres egne erfaringer med at gå i skole i Danmark, navigerer i forhold til deres børns skolegang.

28.01.2019 |

Fra problembarn til resurseperson: DPU-forskere i nyt samarbejde om forebyggende sociale indsatser

I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder Nørrebroløb, fællesspisning og andre aktiviteter i tæt samarbejde med lokale ildsjæle og professionelle fra kommunen. I de næste tre år sker det sammen med forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der med…

20.04.2016 |

DPU-forskere kritiserer lovforslag om grundskoleundervisning til udenlandske børn

Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener en række forskere fra DPU, Aarhus Universitet.

08.09.2014 |

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den danske folkeskole som et sted, hvor deres religion ikke er relevant, og hvor de ikke kan være religiøse.

05.09.2013 |

Kan babydukker ruste grønlandske teenagere til forældrerollen?

Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever på de ældste klassetrin passer en dukke – en såkaldt babysimulator – og får feedback på deres ’forældreskab’. Virker dukkepasningen? Forskeren bag evalueringsprojektet fortæller til magasinet Asterisk, at dukkerne både kan gøre skade og gavn. Undervisernes kompetencer…

08.08.2013 |

Undervisningen i skolen afkobler tosprogede børn

Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en ny ph.d. afhandling fra Aarhus Universitet.

04.12.2012 |

Gratis motion engagerer piger med anden etnisk baggrund

Især piger med anden etnisk baggrund end dansk benytter sig af tilbud om gratis fritidsaktiviteter. Det viser et inklusionsprojekt med fokus på læring om bevægelse og sundhed.

15.10.2010 |

IALEI-study 2010: Reengage with multicultural education

Multiculturalism has receded to the background of societies' priorities. A group of leading international researchers now conclude that education systems around the world need to put multicultural diversity at the forefront of their concerns.

14.06.2010 |

Med spredning som muligt svar

Ny rapport om Københavner-modellen fra forskere på DPU peger på væsentlige problemer og dilemmaer, når Københavns Kommune gennem frivillig spredning forsøger på at sikre en bedre integration

23.04.2010 |

DPU-adjunkt med i Københavns ny integrationstænketank

En ny eksperttænketank skal afløse integrationsrådet i København. Tænketanken er netop nedsat af et enigt beskæftigelses- og integrationsudvalg i København. Blandt medlemmerne er Laura Gilliam, adjunkt ved Institut for Pædagogik på DPU, Aarhus Universitet.

Artikler fra magasinet Asterisk

Når elefanten i rummet punkterer

09.03.2020Diversitetsarbejde er også stemningsarbejde, fortæller professor Dorthe Staunæs, der skal forske i, hvorfor noget motiverer, mens andet provokerer, når det gælder diversitet.

Mangfoldige teams skaber sund forstyrrelse og nytænkning

09.03.2020Mangfoldige teams kan være besværlige, men skaber bedre læring og mere udvikling.

Hvilken slags menneske er du?

09.03.2020Kategorier som køn, klasse, etnicitet, alder, seksualitet og religion understreger forskellene mellem mennesker og kan spænde ben for idealer som lighed og frihed.

Kommentar: Inklusion af flygtningebørn øger kvaliteten i skolen

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Flygtningebørn skal ses som en vigtig mulighed for at forstå, hvordan vores uddannelsess

‘Jer fra ghettoen’: Minoritetsdrenge fortæller om deres skolegang

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge opl

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Hvem er vi? Hvem er de?

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.

Tætte relationer fremmer resiliens hos flygtningebørn

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens kommer fra omgivelserne. Førende resiliensforsker og professor Ann Masten forklarer, hvorfor hun er så optag

Nepalesiske studerende er et marked

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om Nepalesiske studerende. De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om børn med muslimske rødder. Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en me

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred. Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske fo

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Smertemagneten

01.09.2011Hvad siger man, når en stor dreng spørger, om man vil lege mor for ham, fordi hans egen mor har svigtet? Som frivillig på et børnehjem i Honduras har Kathrine Groth oplevet, hvor svært det er at være

Læren fra Lwak

01.09.2011Forskere og pædagoger, der tager til et udviklingsland for at arbejde, skal lægge teorierne væk for et øjeblik og deltage i livet på de lokales vilkår. Det åbner blikket for nye perspektiver. Det er u

Er multikulturel uddannelse en styrke eller en trussel?

01.03.2011I flere årtier var multikulturel uddannelse et mantra i lande som Australien, Canada og Storbritannien, men nu er begrebet sat i skammekrogen. Førende uddannelsesforskere advarer mod at fordømme multi

Der er nye elever i klassen

01.12.2010Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner

Ansvar på arabisk hedder indflydelse

01.12.2010Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre

Er demokrati en modgift mod ekstremisme?

01.11.2010Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre

Diversitet skærper ens selvbillede

01.09.2010Måske har konfrontationen med de fremmede brudt billedet af et idyllisk Danmark. Til gengæld har den skabt et mere sandfærdigt virkelighedssyn og har udvidet landets kulturelle grænser, skriver profes

Tosprogede har en trumf i ærmet

01.09.2010Hvert år har sine succeshistorier om tosprogede, der scorer topkarakterer til studentereksamen. Og der bliver flere af dem, fortæller professor Anne Holmen. Her er det årets superstudent Amani Meaidi

Hvad gemmer der sig bag tørklædet?

01.09.2010Tørklædet provokerer, skaber konflikt og kalder på stærke følelser. Asterisk har talt med en antropolog og en samfundsforsker, der afslører, hvad der gemmer sig bag tørklædekampen.

Hvid er et usynligt ideal

01.09.2010Salget af hudblegecremer er eksploderet. Hvorfor drømmer så mange om at få lys hud? Hvorfor vil børn hellere lege med hvide dukker end brune? Svaret er, at hvid er et globalt ideal.

Danskhed er flæskesteg, pizza og kebab

01.09.2010Dannebrog. Kongehuset. Flæskesteg. Folkeskolen. Fodbold og øl. En lang række symboler og fortællinger kendetegner danskhed, men det er en myte, at danskerne er en homogen gruppe, fortæller professor R

Min danske drøm

01.09.2010Unge indvandrerkvinder stormer ind på gymnasierne og derfra videre til universiteterne. De unge kvinder er ikke bare mønsterelever, men også mønsterbrydere. Hvorfor når de så langt?

Ph.d.-afhandlinger

2016

  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Line Møller Daugaard: Sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning - en lingvistisk etnografisk undersøgelse
    Hent afhandling

Rapporter om integration

Med spredning som muligt svar. Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Jette Kofoed samt Peter Allerup, Jane Larsen og André Torre

140 sider * ISBN: 978-87-7430-132-5 * Udgivet af Institut for Læring - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole 2010