Ingen nyheder i denne liste
08.12.2020 |
Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er ikke blevet mindre siden 2015. Det viser den inter
02.12.2020 |
Hvad siger forskningen om, hvordan vejledning og karrierelæring for unge i grundskolen og gymnasiet kan bidrage til større social retfærdighed? Det er omdrejningspunktet for den nye forskningsoversigt
07.09.2020 |
Ny stor international undersøgelse skal sammenligne, hvordan undervisningen og læringen i skolen er blevet påvirket af coronapandemien i forskellige lande, og hvordan de foranstaltninger, der er indfø
03.08.2020 |
Både skolefagligt og socialt kan mentorordninger spille en vigtig rolle i forhold til at støtte udsatte børns udvikling. Men det skal være længerevarende forløb, hvor der er tid til at skabe en bæredy
15.06.2020 |
Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på
02.06.2020 |
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskole
13.05.2020 |
Selvom mundtlighed spiller en central rolle i fremmedsprogsundervisningen i Danmark, holder eleverne ofte igen med at tage ordet og kaste sig ud i klassesamtaler på engelsk, tysk eller fransk. Den nye
02.03.2020 |
Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport fr
16.01.2020 |
Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læ
06.01.2020 |
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde.
13.12.2019 |
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.
03.12.2019 |
De danske 15-årige fastholder deres niveau i læsning i ny PISA-undersøgelse. De klarer sig også godt i matematik efter nogle års nedgang. I naturfag er der en svag tilbagegang, men til gengæld kan fle
03.12.2019 |
DPU-leder Claus Holm har aflyst en planlagt forsker- og konsensuskonference om nationale test. Han opfordrer til at tage kritikken af nationale test meget alvorligt og tager initiativ til et nyt akade
29.11.2019 |
Nyt forskningsnotat fra følgeforskningen af læringsprogrammet ’Lær for Livet’ viser en positiv sammenhæng mellem et længerevarende fagligt løft i matematik og øget trivsel blandt de deltagende anbragt
06.11.2019 |
Forældre med lange videregående uddannelser er mere aktive, når de skal vælge skole til deres barn sammenlignet med andre forældre. Denne forskel i skolevalgsstrategier er dog ikke et udtryk for, at h
05.11.2019 |
Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i undervisningen. Det viser resultaterne af en ny, interna
28.10.2019 |
Danske 10-årige elever er gode til at læse på en skærm. Men vi opøver de grundlæggende læsekompetencer ved at læse på papir. Sådan lyder en af konklusionerne, når en analyse af resultaterne fra ePIRLS
08.10.2019 |
5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder
07.10.2019 |
Uro, der forstyrrer undervisningen, er et stort problem i skolen. Men når vi griber ind, bør vi først forstå, hvordan uroen er et problem, og hvorfor der er uro. Den første forskningsoversigt i DPU og
30.09.2019 |
Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædag
27.09.2019 |
Mange skolelærere sætter deres lid til, at læremidlerne i sig selv lever op til kravene om, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner. Samtidig volder det lærerne problemer at gøre Fælles Mål for
27.08.2019 |
Et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der præger den nye generation af minoritetsdanske børn, og hvordan de forholder sig til skolen. Forskerne skal samtidig se på, hvo
04.06.2019 |
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU
02.05.2019 |
Generation efter generation af danske skoleelever har bøjet verber og sat kryds og bolle uden at blive nævneværdigt bedre til at skrive. Alligevel dominerer den traditionelle skolegrammatik stadig i s
02.04.2019 |
De nationale test giver et mangelfuldt og usikkert billede af både skoleklassers og elevers faktiske faglige niveau, påviser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet. Forskerne bag undersøgels
26.02.2019 |
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU
23.01.2019 |
Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.
08.01.2019 |
Børns brug af mobiltelefoner i skolen er et af tidens mest omdiskuterede emner. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet af danske skolers mobilregler viser, at selvom de fleste skoler indfører
07.01.2019 |
Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukture
03.12.2018 |
Det pædagogiske arvegods er populært. I det nye nummer af DPU's magasin Asterisk kigger vi med, når pædagogikken retter blikket bagud
20.11.2018 |
Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhu
14.11.2018 |
Der er omfattende viden om, hvilke unge der risikerer at bevæge sig ind i bandegrupperinger. Men der er forsket meget lidt i, hvordan man kan forebygge det, eller hjælpe de unge ud af banderne igen. D
09.11.2018 |
Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede u
05.11.2018 |
Der er forskel på, hvordan pædagogisk-psykologisk udredning foregår i Danmark. Nogle steder vægter man psykologiske test meget højere end den viden, lærerne og forældrene har om barnet. Det bliver afg
22.10.2018 |
Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov
24.09.2018 |
Børn er glade for at være i fritidsinstitution. Spørger man børnene, så er det meget bedre end at være i skole. Noget af det bedste er, at det her handler om, hvad børnene har lyst til selv at lave, o
17.09.2018 |
Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer
26.06.2018 |
Umiddelbart efter at elever har deltaget i særligt tilrettelagte intensive læringsforløb som turboforløb og læringscamps, kan man observere et markant fagligt løft. Men måler man igen et år senere, ha
13.06.2018 |
Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv
24.04.2018 |
Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige
13.03.2018 |
Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem v
05.03.2018 |
Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig peger på, at samarbejde mellem forskellige faggrupper
07.02.2018 |
DPU, Aarhus Universitet inviterede indenfor til årets første Asterisk Live under overskriften ’Tid til trivsel’. Temaet blev belyst af tre forskere med hver deres perspektiv på trivsel – og mistrivsel
31.01.2018 |
Børne- og socialminister Mai Mercado har netop lanceret ’Opdragelsesdebatten’, der skal sætte gang i en bred debat blandt danskerne om børneopdragelse og samtidig gøre debatten mere oplyst. Til at hjæ
30.01.2018 |
For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger, der blev udgivet til børn. Siden dengang har der
05.12.2017 |
Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.
27.11.2017 |
For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende for mange landes skoleudviklingsbestræbelser. Side
21.11.2017 |
Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre
07.11.2017 |
Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark,
13.10.2017 |
Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af
Ledelse i en coronatid: Lederen skal have blik for sine selvledende medarbejdere
04.12.2020 — Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for pædagogi
03.12.2020 — Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Coronakrisen har chokeret, men ikke revolutioneret skolen
03.12.2020 — Nedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt
Spot på ny forskning: Musikken der blev væk
15.06.2020 — Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A
Diagnosetest trumfer hverdagsviden om barnet
15.06.2020 — Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.
15.06.2020 — Nye testtyper vinder frem. Og det er positivt, at vi tester andet end de traditionelle fag, men det stiller nye og skærpede krav til kvaliteten af testene.
15.06.2020 — De nationale test giver et øjebliksbillede af, hvor dygtige eleverne er lige nu. Men hvad er et øjebliksbillede egentlig, og hvad kan det bruges til?
Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den
15.06.2020 — De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Men har vi overhovedet brug for at teste eleverne i skolen?
09.03.2020 — Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.
Inklusion er skolens smertensbarn
09.03.2020 — Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.
Søren og Mette og selvfølgelighederne
09.03.2020 — Det kritiske blik på stereotyper og køn er blevet langt mere professionelt det seneste årti, men pædagogikken er stadig i høj grad styret af selvfølgeligheder.
Literacy-pædagogik: Nogle gange skal sproget strækkes, før det kan bøjes rigtigt
09.03.2020 — Sproglig diversitet skal mere i spil i skolen, lyder anbefalingen fra et nyt forskningsprojekt.
Der er brug for teknologiforståelse
02.12.2019 — Det er alt for tilfældigt, om danske elever bliver undervist i teknologiforståelse. Derfor bør det inkluderes i folkeskolens obligatoriske fagrække, skriver Elisa Nadire Caeli i kommentaren.
Kønsfordomme skaber computeruligeheder
02.12.2019 — Formentlig grundlægges skævheden kønnene imellem på it-uddannelserne allerede i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers it-kompetencer, ICILS
02.12.2019 — Efterskoler er populære som aldrig før og højskolernes elevtal er steget de seneste år. Men hvad er det, der ligger bag succesen?
Piger klarer sig jo ikke så godt i matematik, vel?
02.12.2019 — Kulturen i klasserummet, forventninger og kønsstereotyper er afgørende for, hvordan piger præsterer i matematik og naturvidenskab. Det bliver ofte en selvopfyldende profeti. Nyt projekt undersøger sko
02.12.2019 — Det danske uddannelsessystem giver på overfladen lige muligheder for alle. Men ved nærmere eftersyn er længden på vores uddannelse stadig tæt forbundet med størrelsen på vores forældres pengepung.
Fuld valuta for uddannelsespengene
02.12.2019 — Økonomiske begreber som produktivitet, investering og effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan måler man værdien af en uddannelse, når den også har en værdi i sig selv?
Når det gør ondt at gå i skole
13.09.2019 — Hvad er det mon for en forskning, der ligger til grund for beslutningen om at straffe familierne økonomisk, når børn har langvarige problemer med fravær – også kaldet skolevægring?
Omsorg og konflikt går hånd i hånd
13.09.2019 — Hverdagen i børnefamilier er sjældent præget af ren harmoni. Alligevel holder mange forældre fast i et konfliktfrit omsorgsideal. Men konflikter er en naturlig del af det at drage omsorg.
Kommentar: Klimakampen er også et pædagogisk ansvar
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Spot på ny forskning: Ræk ud efter elevernes lyst til at lære
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Læring kan godt være personlig, selv om læreren slet ikke er en person
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring
29.05.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Teknologien har revolutioneret mulighederne for børn og unge med handicap
29.05.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
29.05.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
29.05.2019 — Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Evaluering af læreruddannelsen: De ambitiøse falder fra
08.03.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Tag kvalificeret faglighed alvorligt og giv som andre nordiske lande slip på den skrabed
Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser
‘Jer fra ghettoen’: Minoritetsdrenge fortæller om deres skolegang
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge opl
Skolen skal løfte elevernes etiske blik
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Skoleelevers viden og sprog om moral og etik er forbavsende ringe.
Skolen er langt fremme i de forkerte it-sko
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været lang
Lærerens dømmekraft er under pres
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test
03.12.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Rend mig i traditionerne. Titlen på Leif Panduros roman fra 1958 kunne vær
Kommentar: Bakterier i pædagogikken
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Bakteriepædagogikken henter viden fra den nyeste bakterieforskning og bring
Pædagogikken i provinsen hjælper unge med at flytte – men ikke med at blive
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale bety
Turbolæring er ingen mirakelkur
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigte
Er det lukketid for den åbne skole?
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at v
Farvel til den nationale uddannelsespolitik
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard
Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo
Reformer gør andet, end de lover
13.09.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Reformer er opreklamerede, lyder det fra den amerikanske forsker Larry Cuba
Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag
11.06.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun
Forskydning af problemer fastlåser konflikter i skolen
11.06.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser ko
Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab
11.06.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu
11.06.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto
11.06.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f
Kommentar: Den politiske retoriks arsenik
12.03.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori
Mere faglighed, mindre karisma i lærerfaget
12.03.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Hvis lærerprofessionen skal genvinde respekten, så skal fagligheden spille en større rolle og per
Når forskning bliver spændt for den politiske stridsvogn
12.03.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og
Da læreruddannelsen blev offer for strategisk evidens
12.03.2018 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Evalueringsrapporter opnår i stigende grad gennemslagskraft i medierne, og det får betydning poli
21.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse spørgsm
De unge sender oprøret på pension
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis
Når klasseledelse skaber trivsel
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl
Er stress den nye børnesygdom?
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som foræl
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på d
Trivselsmålinger viser børns forventninger
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på
Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte
06.09.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen. En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.
Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær. Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.
Fremtidens børn tager skraldet
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
02.06.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
06.03.2017 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.
I Kenya bliver lærergerningen et kald
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om Kenya. Kenyas læreruddannelse bliver undersøgt.
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen. Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.
Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse. Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige samarbejde
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget. Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.
Lærerens traditionelle autonomi er tabt
06.03.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast
Læreres livsduelighed kræver mere lærdom
06.03.2017 — Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.
Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab har efterlyst, at politikerne kommer med en børne- og
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til
Pædagogik kan forebygge radikalisering
05.12.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering. pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
Når modkultur får grobund i skolen
05.12.2016 — Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n
05.12.2016 — Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering. Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.
Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc
Skolen er åben – hvad skal vi bruge den til?
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om skolen rolle i samfundet, og hvordan flere og flere parter påvirker skolen som institution.
Fritidspædagogikken er udfordret
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritidpædagogik. Der bliver nødt til at ske noget nyt inden for firtidspædagogikken, hvis den skal have en frem
02.09.2016 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid. Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den var engang. Og se
02.09.2016 — Leder i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om sjov læring. Institutleder på DPU, Claus Holm skriver om, hvordan loven om pædagogiske lærerplaner har påvirket de
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om computere som autoritet. IT-løsninger risikerer at give elever svaret for hurtigt. Derved mister eleverne forståelsen
Data kan støtte lærerens dømmekraft
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.
03.06.2016 — Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken
Det stærke skandinaviske fællesskab styrker social resiliens
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens er ikke kun en individuel størrelse – den skabes også i fællesskabet. Og det har vi meget af i Skandinavien.
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om succes. I skolen kobles robusthed ofte med selvtillid og succesoplevelser. Men den formel er for usikker og svær at gennemskue, v
Hvor kommer modstandkraften fra?
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om børn o udsatte miljøer. Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste å
Privat lektiehjælp kaster sin skygge over Danmark
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om privat lektiehjælp. Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer skyggeundervisnin
Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet. Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik
12-tals-piger: Da det blev et problem at klare sig godt i skolen
01.12.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om 12-talspiger. Debatten om 12-tals-piger raser. I denne artikel bliver der sat fokus på denne debat.
Danske elever er verdensmestre i demokrati
01.11.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 55 fra november 2010 om skole og demokrati. Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det komm
Folkeskolereform og hverdagsliv i børnehøjde
01.09.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om skolereformen fra et kultursociologisk perspektiv. Kultursociolog Ida Wentzel Winther har netop afsluttet et
01.09.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev. Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af alt
Målinger kan give børn et bedre liv
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om målinger i uddannelsessystemet. Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe
Giver det mening at tale om social arv i dag?
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen
01.06.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om individuelle insatser i folkeskolen. Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er foku
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning. Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og de
Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen. De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddanne
Musik har en vigtig plads i børns liv
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om musik i opvæksten. Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv? A
Er æstetik en løftestang for læring?
01.03.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om æstetik. Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver
Lektier skaber stress og ulighed
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier. Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studi
Digitale elever er knap så indfødte
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om den digitalt indfødte generation. Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af
3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om biblioteker. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle
3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om muséer. Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag f
3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvi
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe
Vi må værne om specialpædagogisk viden
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti
Skolen har kun plads til afslappede muslimer
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om børn med muslimske rødder. Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en me
Fokus på børns alder er forældet
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om fokusset på børns alder. Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den a
Skolelederne skal forløse tidsreform
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære
01.09.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,
Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer. Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden d
Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd
Fra professionel mor til inklusionsspecialist
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien. Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i sko
Lærerautoriteten har altid eksisteret
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om lærerens nutidige rolle. En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes pe
Skabelsen af den demokratiske elev
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om demokratiet i skolen. Engang skulle de tie stille, i dag bliver de hørt langt ind den politiske inderkreds. Alligev
Hyldest til hverdagen i skolen
01.06.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om dansk skolehistorie. Historieskrivning hylder typisk konger og skelsættende datoer, men "Dansk skolehistorie" - et
Skoler gør plads til flere sportstalenter
01.03.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om idrætstalenter i skolen. Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag el
Ja tak til nationale anbefalinger om skolestart
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om mere skoleparate børn. Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om vejledning i skolen. Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet.
Et værdifuldt slid at være søskende
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om søskende. Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser. Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad udd
01.12.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl
01.09.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om inklusion i skolen. Skolen har siden 1990’erne ekskluderet et stigende antal børn, men nu er kurven knækket. F
Det ensomme liv på inklusionens skyggeside
01.09.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om de negative konsekvenser ved inklusion. Hjemløse, udviklingshæmmede og sindslidende. Udsatte voksne skal inklu
Børn har det fint med deres diagnoser – i specialklassen
01.09.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om børns diagnoser. Hvordan ser børn med diagnoser egentlig på sig selv? Det har lektor Henrik Skovlund undersøgt
Tre bud på inklusion: 3. I skole med far og mor
01.09.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer tre. Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er langtfr
Tre bud på inklusion: 1. Omvendt stoleleg
01.09.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer et. Udsatte børn kan lege sig til de sociale kompetencer, de mangler. Men det kræver, at voksne isc
Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange
Hvad optager forskeren?: Kampen mod den ulige sundhed
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om ulige sundhed. Gode råd om gulerødder, løbeture og søvn er ikke nok, hvis vi vil fremme børns sundhed og trivsel. V
Tre bud på pædagogik i et grænseland: 3. Forældre er de nye lærere
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om forældres lærerrolle. Giv karakterer derhjemme, forstå dine børns kompetencer og mød de andre mødre for at løse kla
Tre bud på pædagogik i et grænseland: 2. Pædagogik er bedre medicin
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt. Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får diagno
Har pædagogikken fået storhedsvanvid?
01.06.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens rolle. Pædagogik og uddannelse er politikernes patentløsning på næsten alle tidens store udfordringer
Mobning kræver mere end fredagskage
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kampen mod mobning. »Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tid
Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis,
Efterskole er et springbræt for ordblinde
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succe
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om den nordiske skole. Den seneste tid har Ny Nordisk Skole trukket næsten lige så mange overskrifter som det nu v
Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og
Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern
Tre bud på digitalisering i praksis: 1. Forældreintra stjæler frirum
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Nyhedsbreve, ugeplaner og påmindelser om alt fra lektier til skæld ud er blevet hverdag i foræl
01.12.2012 — iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det b
»Alle mennesker vil noget i livet«
01.09.2012 — Lektor og klinisk psykolog Charlotte Mathiassen er optaget af at forstå mennesker i udsatte positioner i samfundet. Senest har hun været en del af et omfattende mobbeprojekt og undersøgt, hvordan mo
01.06.2012 — Mobning trækker et angstspor efter sig. Elever, der bliver mobbet meget, har et overraskende højt angstniveau, lyder det fra forsker fra det omfattende mobbeprojekt eXbus.
01.06.2012 — Arkitektur og utraditionel indretning signalerer nytænkning og bruges til at profilere skoler landet over. Men store, åbne fællesrum med sækkestole skaber ikke i sig selv ny pædagogik. Det gør modige
Friskoler skruer op for profileringen
01.06.2012 — De frie grundskoler skal turde holde fast i deres ideologiske grundlag, når de profilerer sig. Og trods den aktuelle vækst skal de forblive nicheskoler, der udgør et reelt alternativ. Ellers risikerer
Kan 1500 skoler skille sig ud?
01.06.2012 — Kampen om opmærksomhed er skudt i gang, og uddannelsesinstitutioner er med i ræset om at være noget særligt. Men kan alle 1500 folkeskoler skille sig ud? Og betyder det, at vi mister den fælles skole?
Undervisningsassistenter er vejen frem for folkeskolen
01.12.2011 — Stadig flere elever henvises til specialundervisning, fordi de forstyrrer. Men med den rigtige indsats kan de sagtens blive i klassen. En voksen mere i klassen er vejen frem for folkeskolen, skriver F
01.12.2011 — Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen
Energizer 3: Sæt mindfulness på skoleskemaet
01.12.2011 — Særlige øvelser kan give trætte elever mere energi og koncentration, men det kræver erfaring og høj etik at sætte energizers og mindfulness på skoleskemaet, siger lektor Anne Maj Nielsen.
Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn
01.12.2011 — Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.
Fra metaltræthed til mental træthed
01.12.2011 — Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.
Farvel til fabriksundervisning, goddag til fremtidens fleksible læring
01.09.2011 — Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og futurist
Skoleskyderi er dæmonisk rasen
01.06.2011 — Lars Geer Hammershøj ser nærmere på, hvad der kendetegner skoleskyderier som massakren på Columbine High School, og hvordan fænomenet hænger sammen med Søren Kierkegaards ‘dæmoniske rasen’.
Hvad optager forskeren lige nu?
01.06.2011 — Ning de Coninck-Smith åbner døren til sit forskningsunivers og fortæller om tre projekter, der optager hende for tiden.
Er musik vidensamfundets X-Faktor?
01.06.2011 — Kraftige nedskæringer truer musikfaget i det nye årtusinde. Asterisk TV har inviteret musikprofessor Frede V. Nielsen og musiker Thomas Blachman i studiet til en samtale om musikfagets krise.
Kan du blot blive buddreng ...
01.06.2011 — ADHD? Adfærdsvanskelig? Diagnoserne står i kø, når vi i dag skal forklare, hvorfor Emil ikke kan følge med i skolen. Men startskuddet til den videnskabelige opdeling af de børn, der ikke fulgte flerta
Er frygten for Kina vores eneste håb?
01.03.2011 — Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter si
01.12.2010 — Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner
Ansvar på arabisk hedder indflydelse
01.12.2010 — Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre
Opkomsten af den ansvarstagende familie
01.12.2010 — Engang gik grænsen mellem skole og hjem ved skolens port. I dag outsourcer skolen stadig mere ansvar til forældre. Er det godt for skolen, eller trækker det handlekraften ud af lærerne? Og hvor går gr
01.12.2010 — Forældre, pædagoger, lærere og andre aktører skal blive bedre til at dele opgaverne imellem sig og udvide de ofte alt for snævre idealer for det gode børneliv og det gode forældreskab. Det mener to DP
Demokrati er for de mådeholdne
01.11.2010 — Samfundets stigende individdyrkelse gør det mere aktuelt end nogensinde før at styrke elevers medborgeridentitet. I et demokrati handler det om at sætte sig selv i parentes for at stræbe efter det fæl
Sorte-Hansen, Kommu-Karen og Elektro-Erik
01.11.2010 — I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.
Er demokrati en modgift mod ekstremisme?
01.11.2010 — Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre
Skolen skaber 'soldater' i nationernes konkurrence
01.11.2010 — Engang skulle skolen bidrage til at skabe ét dansk folk og én dansk borger i nationalstaten. Senere handlede det om velfærdsstaten. I dag skal skolen skabe de bedste 'soldater' i konkurrencestaten.
En dansk læreruddannelse under internationalt niveau?
01.06.2010 — I Danmark snakker vi på 17. år om at undervisningsdifferentiere. I førende vidennationer som Canada og Singapore gør de det bare. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor det bliver ved snakken i D
01.06.2010 — Såvel cyber kids som uddannelsespolitiske tekster presser på for at få web 2.0 ind i skolen. Hvad skal der til for at få en 'skole 2.0'? Asterisk aflægger rapport fra den digitale verden.
01.06.2010 — En 5. plads i PISA er regeringens mål for folkeskolen, men brugt forkert er PISA et farligt redskab, især inden for naturfagene, mener institutleder Jens Dolin fra KU, der står bag en undersøgelse om
01.06.2010 — "Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes
Drømmen om den perfekte målestok
01.06.2010 — Uddannelsespolitikere og -forskere drømmer om at skabe en international målestok og fælles standarder for uddannelse. Tre DPU-forskere diskuterer fordele og ulemper ved, at de nationale uddannelsessys
"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?
01.04.2010 — Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenli
01.04.2010 — Ti til tyve procent af en børneårgang er langt mere begavet end gennemsnittet. Skolerne ved ofte ikke, hvordan de skal stimulere disse børn, der risikerer store sociale problemer. Lektor Poul Nissen f
01.02.2010 — Kan indsigten i musikkens virkning på hjernen udnyttes til støjbekæmpelse i skolen? Og kan musikundervisningen hjælpe urolige elever til at finde roen? Læge, professor Lars Heslet og DPU-lektor Sven-E
Catalansk saglighed gør børn stille
01.02.2010 — Dansk pædagogik larmer. Hvor en catalansk daginstitution er præget af en rolig og saglig stemning, er den danske præget af børnenes personlighed og hjemlig hygge. Det kræver til tider høreværn, fortæl
01.02.2010 — I klasseværelset er det lærerens ansvar at skabe ro. I de nye skolebygninger er det den enkelte elevs eget ansvar at finde frem til fredfyldte steder. Adjunkt Malou Juelskjær om det nye skoleliv.
Uroen stopper, når lærere bliver professionelle ledere
01.02.2010 — Hvad skal der til for at få ro i de danske folkeskoler. De to professorer Niels Egelund og Mads Hermansen giver deres bud.
Kommentar: Skolens opdragelsesprojekt - Når der tages patent på det ordentlige menneske
03.03.2009 — "Lærerne opfatter drengenes adfærd som udtryk for manglende kompetencer, empati og opdragelse, men ser man nærmere efter, spiller drengene blot et andet spil med stor kompetence og indsigt.."
En god kirurg kræver menneskekød at skære i
03.03.2009 — Kan pædagogikken indløse videnssamfundets drøm om den modstandsløse transfer af viden? Professor Klaus Nielsen fra Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, og professor Jens Rasmussen fra Center for
Forældre: Almægtige eller afmægtige opdragere?
03.03.2009 — Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori består forældreansvaret i dag?
Kan leg skabe fremtidens vindere?
01.06.2006 — Dansk Boldspil Union skruer ned for den præstationsorienterede tilgang til børnefodbold. I stedet skal børnenes leg med bolden i fokus. Asterisk har spurgt to forskere og en af hovedarkitekterne bag d
Find artikler, publikationer, nyheder, video og kontaktoplysninger på forskere inden for: