DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Ning de Coninck-Smith: Fra enhedsskole til heldagsskole. Dansk skolepolitik og skoleudvikling siden 1970

Viden og værktøjer om folkeskolen


Nyhedshistorier fra DPU

27.08.2019 |

Hvad kan vi lære af den nye generation af minoritetsdanske børn?

Et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der præger den nye generation af minoritetsdanske børn, og hvordan de forholder sig til skolen. Forskerne skal samtidig se på, hvordan børnenes forældre på baggrund af deres egne erfaringer med at gå i skole i Danmark, navigerer i forhold til deres børns skolegang.

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.

02.05.2019 |

Traditionel undervisning i grammatik er spild af tid

Generation efter generation af danske skoleelever har bøjet verber og sat kryds og bolle uden at blive nævneværdigt bedre til at skrive. Alligevel dominerer den traditionelle skolegrammatik stadig i sprogfagene. Den kan udfylde tiden og give lærere og elever en pause i en travl skolehverdag. DPU-forsker har sammen med et forskerteam fulgt…

Viser resultater 16 til 18 ud af 196

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte

06.09.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen. En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,

Drengene efter pigerne

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær. Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Fællesskabets test

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.

For ung til politik

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om Kenya. Kenyas læreruddannelse bliver undersøgt.

Tættere på professionen

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen. Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.

Viser resultater 51 til 60 ud af 180

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste