DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Ning de Coninck-Smith: Fra enhedsskole til heldagsskole. Dansk skolepolitik og skoleudvikling siden 1970

Viden og værktøjer om folkeskolen


Nyhedshistorier fra DPU

07.10.2019 |

Uro skaber problemer i skolen – og løsningen starter med viden om hvorfor

Uro, der forstyrrer undervisningen, er et stort problem i skolen. Men når vi griber ind, bør vi først forstå, hvordan uroen er et problem, og hvorfor der er uro. Den første forskningsoversigt i DPU og NCS’ nye serie ’Pædagogisk indblik’ giver et praktisk overblik over, hvad vi ved om undervisningsforstyrrende uro i skolen.

30.09.2019 |

DPU og NCS lancerer ’Pædagogisk indblik’: Forskningsviden bliver hverdagskost for praktikere

Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædagogisk indblik’ tager DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning (NCS Dagtilbud & Skole) et nyt skridt for at gøre forskningsviden…

27.09.2019 |

Ny undersøgelse: Lærere vil gerne sætte samme mål for alle

Mange skolelærere sætter deres lid til, at læremidlerne i sig selv lever op til kravene om, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner. Samtidig volder det lærerne problemer at gøre Fælles Mål forskellige. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af undervisning med Fælles Mål i dansk og matematik, som DPU, Aarhus Universitet og…

Viser resultater 13 til 15 ud af 196

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Mere faglighed, mindre karisma i lærerfaget

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Hvis lærerprofessionen skal genvinde respekten, så skal fagligheden spille en større rolle og per

Når forskning bliver spændt for den politiske stridsvogn

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og

Da læreruddannelsen blev offer for strategisk evidens

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Evalueringsrapporter opnår i stigende grad gennemslagskraft i medierne, og det får betydning poli

Dansk uden dannelse

21.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse spørgsm

De unge sender oprøret på pension

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis

Når klasseledelse skaber trivsel

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl

Er stress den nye børnesygdom?

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og

Datavarehuset er åbnet

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som foræl

Trivsel kan blive et tyranni

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på d

Trivselsmålinger viser børns forventninger

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på

Viser resultater 41 til 50 ud af 180

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste