DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Ning de Coninck-Smith: Fra enhedsskole til heldagsskole. Dansk skolepolitik og skoleudvikling siden 1970

Viden og værktøjer om folkeskolen


Nyhedshistorier fra DPU

07.09.2020 |

International undersøgelse skal kortlægge, hvad corona har betydet for skolen

Ny stor international undersøgelse skal sammenligne, hvordan undervisningen og læringen i skolen er blevet påvirket af coronapandemien i forskellige lande, og hvordan de foranstaltninger, der er indført, har bidraget til håndtering af udfordringerne.

03.08.2020 |

Mentorordninger kan udvikle sig fra lektiehjælp til voksenven

Både skolefagligt og socialt kan mentorordninger spille en vigtig rolle i forhold til at støtte udsatte børns udvikling. Men det skal være længerevarende forløb, hvor der er tid til at skabe en bæredygtig relation, ligesom der skal være mulighed for løbende at tilpasse ordningen til børnenes skiftende behov. Det påpeges i ny rapport fra DPU,…

15.06.2020 |

Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design

Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på de praktiske fags udvikling i skolen, og hvordan skiftende pædagogiske tanker, nye børnesyn og overordnede samfundshensyn har formet dem igennem 100…

Viser resultater 1 til 3 ud af 200

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Spot på ny forskning: Musikken der blev væk

15.06.2020Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A

Diagnosetest trumfer hverdagsviden om barnet

15.06.2020Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.

Test på tværs

15.06.2020Nye testtyper vinder frem. Og det er positivt, at vi tester andet end de traditionelle fag, men det stiller nye og skærpede krav til kvaliteten af testene.

På tidsrejse i testen

15.06.2020De nationale test giver et øjebliksbillede af, hvor dygtige eleverne er lige nu. Men hvad er et øjebliksbillede egentlig, og hvad kan det bruges til?

Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den

15.06.2020De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Men har vi overhovedet brug for at teste eleverne i skolen?

En rigtig ung er på vej

09.03.2020Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.

Inklusion er skolens smertensbarn

09.03.2020Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.

Søren og Mette og selvfølgelighederne

09.03.2020Det kritiske blik på stereotyper og køn er blevet langt mere professionelt det seneste årti, men pædagogikken er stadig i høj grad styret af selvfølgeligheder.

Literacy-pædagogik: Nogle gange skal sproget strækkes, før det kan bøjes rigtigt

09.03.2020Sproglig diversitet skal mere i spil i skolen, lyder anbefalingen fra et nyt forskningsprojekt.

Der er brug for teknologiforståelse

02.12.2019Det er alt for tilfældigt, om danske elever bliver undervist i teknologiforståelse. Derfor bør det inkluderes i folkeskolens obligatoriske fagrække, skriver Elisa Nadire Caeli i kommentaren.

Viser resultater 1 til 10 ud af 185

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste