16.01.2020 |
Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læremidler altid grundig didaktisk refleksion. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om de muligheder,…
03.12.2019 |
De danske 15-årige fastholder deres niveau i læsning i ny PISA-undersøgelse. De klarer sig også godt i matematik efter nogle års nedgang. I naturfag er der en svag tilbagegang, men til gengæld kan flere unge se sig selv arbejde inden for naturvidenskab.
28.10.2019 |
Danske 10-årige elever er gode til at læse på en skærm. Men vi opøver de grundlæggende læsekompetencer ved at læse på papir. Sådan lyder en af konklusionerne, når en analyse af resultaterne fra ePIRLS 2016 præsenteres på et pressemøde på DPU, Aarhus Universitet i dag.
04.06.2019 |
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.
02.05.2019 |
Generation efter generation af danske skoleelever har bøjet verber og sat kryds og bolle uden at blive nævneværdigt bedre til at skrive. Alligevel dominerer den traditionelle skolegrammatik stadig i sprogfagene. Den kan udfylde tiden og give lærere og elever en pause i en travl skolehverdag. DPU-forsker har sammen med et forskerteam fulgt…
22.10.2018 |
Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Og forskerne skal have en dybere forståelse af børns skriftsproglige udvikling. Det er målene for et nyt forskningsprojekt med forskere fra DTU og…
05.12.2017 |
Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.
13.10.2017 |
Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af sin art i Danmark.
01.05.2017 |
Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…
07.03.2017 |
Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.
20.04.2016 |
Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener en række forskere fra DPU, Aarhus Universitet.
26.02.2016 |
En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af forskningen på området.
10.03.2014 |
Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.
19.02.2014 |
Med en læseguide får lærerne et redskab, der kan optimere elevernes læringsudbytte. Eleverne læser fagtekster fokuseret og tager aktivt del i undervisningen. Særlig god effekt har læseguiden for de fagligt svage elever.
26.11.2013 |
Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.
08.08.2013 |
Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en ny ph.d. afhandling fra Aarhus Universitet.
08.08.2013 |
Den 28., 29. og 30. juli var 13 internationale læseeksperter samlet til en tredages konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i Emdrup. Ekspertgruppen står bag den internationale læseundersøgelse PIRLS, der tester 4. klasseselevers læsekompetencer.
11.12.2012 |
Danske elever i 4. klasse læser bedre end i 2006. Fremgangen betyder, at Danmark nu ligger på en delt femteplads på verdensplan. Der er i dag færre svage læsere, men vi kan stadig blive bedre. Det går også fremad for eleverne i matematik og natur/teknik – kun otte lande ligger over Danmark.
14.12.2010 |
Tal fra PISA-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i begyndelsen af december, viser, at danske skoleelever lærer at læse bedre på de store skoler, men til gengæld er de ikke helt så gode til matematik.
08.12.2010 |
Danske elevers færdigheder i læsning og naturfag ligger fortsat på niveau med gennemsnittet for OECD-landene, mens niveauet i matematik trods tilbagegang stadig ligger over OECD-gennemsnittet. Det viser tal fra den nyeste PISA-undersøgelse, hvor 400.000 elever i 65 lande har medvirket.
Literacy-pædagogik: Nogle gange skal sproget strækkes, før det kan bøjes rigtigt
09.03.2020 — Sproglig diversitet skal mere i spil i skolen, lyder anbefalingen fra et nyt forskningsprojekt.
13.09.2019 — Gennem litteraturen får vi mulighed for at indleve os i andre mennesker – men det sker ikke af sig selv, blot vi åbner en bog.
Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt
03.06.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
29.05.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
21.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse spørgsm
3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning
01.12.2014 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvi
Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis,
Efterskole er et springbræt for ordblinde
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succe
01.06.2010 — "Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes
"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?
01.04.2010 — Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenli
Ulf Dalvad Berthelsen, 23. september 2019:
Hvilket sprog taler din computer? Om programmeringssprog, literacy og fagforståelse
Helle Pia Laursen, 9. maj 2019:
Literacy og sproglig diversitet i skolen – et videnskabeligt krydsfelt
Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard
78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014
Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard
214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet