DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Børn, familier og dagtilbud

  • Viden og værktøjer fra DPU

ARRANGEMENTER


Ingen nyheder i denne liste

Nyhedshistorier fra DPU

30.06.2013 |

Uddannet personale øger kvaliteten i dagplejen

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at kvaliteten i dagplejen kan være meget svingende, og at der er behov for mere uddannelse til dagplejerne.

12.06.2013 |

Konference sætter småbørnsforskning på dagsordenen

Den 11. juni slog Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, dørene op for 400 deltagere og en konference om småbørnsforskning. Dagen bød på præsentationer og workshops med afsæt

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14

22.04.2013 |

Vuggestuebørn har brug for voksenkontakt og planlagt hverdag

Der er brug for et kvalitetsløft af den pædagogiske praksis i vuggestuer. Det kræver mere struktur i børnenes hverdag, og det skal ske gennem en bedre organisering af det pædagogiske arbejde. Det vise

26.02.2013 |

Nyt forskningssamarbejde vil give de mindste bedre hverdag

Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene? Og hvad kan vi gøre for, at børnenes arbejdsuge på

Fotos: Lise Balsby

06.02.2013 |

Asterisk-debat: Ja eller nej til iPads?

Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og ny

11.12.2012 |

Nyt Asterisk om Generation Touch

Bliver børn smartere af smart teknologi? iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber

30.11.2012 |

Nyt forskningscenter skal opbygge viden om børn og unges trivsel

TrygFonden har bevilget 60 mio. kroner til etablering af et nyt forskningscenter på Aarhus Universitet. Centeret sætter fokus på børn og unges trivsel og skal opbygge solid viden om, hvad der virker i

16.11.2012 |

Målrettet pædagogisk praksis i dagtilbud giver børn bedre kompetencer

Fjerde statusrapport fra forskningsprojektet VIDA er klar. Projektet undersøger mulighederne for at rykke ved socialt udsatte børns trivsel og læring gennem en målrettet inkluderende pædagogisk indsat

03.10.2012 |

Pædagogers engagement kan bryde den negative sociale arv

Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode daginstitutioner kan gøre en positiv forskel for udsatte

23.08.2012 |

Naturvidenskab for de yngste gav ny pædagogisk gejst

Videnskabsfolk og vuggestuebørn har noget til fælles. De er nysgerrige og laver eksperimenter, og det har vuggestuer og børnehaver i Hillerød Kommune udnyttet i et aktionslæringsprojekt om science-did

07.05.2012 |

Forskere og pædagoger rykker ved den negative sociale arv

En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan n

13.02.2012 |

Børn er mest aktive, når de leger udenfor

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har for femte år i træk kortlagt forskningen inden for førskoleområdet i Skandinavien. Forskningen om børns fysiske aktivitet, sundhed og leg i dagtilbud f

22.12.2011 |

To nye MSO-professorater til Institut for Uddannelse og Pædagogik

Institut for Uddannelse og Pædagogik får to nye professorer med særlige opgaver. Dorthe Staunæs bliver professor MSO i ledelsespsykologi og Stig Brostöm bliver professor MSO i dagtilbuddets didaktik.

10.05.2011 |

Pædagogernes øgede administrationsbyrde har betydning for børns leg og læring

Førskolen som læringsarena har svære vilkår, blandt andet fordi pædagogerne har fået mere administrationsarbejde. Det viser et af de omtalte forskningsprojekter i årets forskningskortlægning fra Dansk

11.04.2011 |

Nyt strategisk partnerskab skal fremme børn og unges trivsel og viden om sundhed

DPU, Aarhus Universitet og University College Syddanmark har indgået et strategisk partnerskab, der skal fremme læring om sundhed på skoler, i daginstitutioner og på ungdomsuddannelser. Partnerskabet

02.03.2011 |

Ny masteruddannelse giver kompetencer til at forandre dagtilbuds- og indskolingspraksis

DPU, Aarhus Universitet, opretter en ny masteruddannelse for pædagoger, børnehaveklasseledere, indskolingslærere, pædagogiske konsulenter og andre, der arbejder inden for dagtilbud og indskoling. Udda

27.10.2010 |

Kraftige nedskæringer truer musikfaget

Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, dokumenterer, at der er sket kraftige reduktioner i musikundervisningen på landets uddannelsesinstitutioner gennem de seneste 10 år. På sigt betyder d

09.09.2010 |

Kan daginstitutioner gøre en forskel for udsatte børn?

Hvordan tager vi bedst hånd om socialt udsatte børn? Det vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge i et nyt forskningsprojekt bestilt og finansieret af Socialministeriet. Formålet er at styr

Viser resultater 51 til 69 ud af 69

Forrige 1 2

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Et naturligt image

01.06.2012Børnehaver med naturprofil er populære hos forældre, for de symboliserer vores forestillinger om den gode barndom. Men de er også sunde og gode for børn. Til gengæld giver naturinstitutioner ikke nødv

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

01.03.2012Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

01.03.201220 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børn

Hvorfor æder Askepot min datter?

01.03.2012Piger er prinsesser, og drenge er pirater. Sådan lyder den stereotype beskrivelse af børn, men hvor kommer den fra? Er det kultur eller biologi? Kampen om kønnet spidser til i pædagogikken, hvor en ny

Primadonnapædagoger er værd at satse på

01.12.2011’Primadonnaer’ bryder sig ikke om ros og bliver dybt frustrerede, når de ikke får lov til at præstere deres bedste, men de er nøglen til, at pædagoger, lærere og sygeplejersker får deres status tilbag

Hvad optager forskeren?

01.09.2011Ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen fortæller om sin forskning i børns liv i danske vuggestuer, og om hvordan hans forskningsresultater har placeret ham i en mindre mediestorm.

Følelser i fokus

01.03.2011Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og undervisning

Kommentar: Nervøse forældre i en forandringstid

01.12.2010Forældrerollen har skiftet karakter i løbet af den seneste generation. Stadig flere forældre gør forældrerollen til det centrale i deres eget liv og afholder sig fra nemme løsninger som kravlegårde, d

Hvem peger flaskehalsen på?

01.12.2010Forældre, pædagoger, lærere og andre aktører skal blive bedre til at dele opgaverne imellem sig og udvide de ofte alt for snævre idealer for det gode børneliv og det gode forældreskab. Det mener to DP

Det nye ideal er det entreprenante barn

01.06.2010Det globale kapløb sætter en ny dagsorden for livet i børnehaven, og det er med til at skabe et nyt - og måske for snævert - begreb om pædagogisk faglighed, mener lektor John Krejsler og ph.d.-studere

Forældre: Almægtige eller afmægtige opdragere?

03.03.2009Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori består forældreansvaret i dag?

Kan leg skabe fremtidens vindere?

01.06.2006Dansk Boldspil Union skruer ned for den præstationsorienterede tilgang til børnefodbold. I stedet skal børnenes leg med bolden i fokus. Asterisk har spurgt to forskere og en af hovedarkitekterne bag d

Viser resultater 51 til 64 ud af 64

Forrige 1 2

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om børn, familie og dagtilbud

2019

Asterisk live 21. oktober 2019

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019

Kulturanalyse gennem barndomsforskning

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Rapporter og e-bøger