DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Børn, familier og dagtilbud

  • Viden og værktøjer fra DPU

ARRANGEMENTER


man 07 sep
16:30-18:30 | DPU, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Hvad siger ECERS-3 om kvaliteten af danske daginstitutioner?
NU ÅBEN FOR TILMELDING - NCS/DPU og Akademi for Pædagogiske Test og Evaluering inviterer til seminar

Nyhedshistorier fra DPU

02.06.2020 |

Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark

Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskole

09.01.2020 |

Pædagoger har en nøglerolle i tidlig opsporing af mistrivsel hos børn

Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende rolle. I en ny bog forsøger forskere at ruste pædago

13.12.2019 |

Nyt Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning

Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.

Foto: Susanne Staffeldt

11.12.2019 |

De voksne skal lege med, når børn leger i daginstitutionen

Børnenes leg fik en helt ny hovedrolle i daginstitutionerne med den nye dagtilbudslov i 2018. Men hvad er der egentlig på spil, når børn leger, og hvordan griber man som pædagog legen an? Den tredje f

30.10.2019 |

Gode dagtilbud kan løfte børn i udsatte positioner

Børn i udsatte positioner klarer sig bedre i skolen og senere i tilværelsen, hvis de kommer i dagtilbud af høj pædagogisk kvalitet. Det er en del af pædagogers faglighed at skabe social forandring, si

30.09.2019 |

DPU og NCS lancerer ’Pædagogisk indblik’: Forskningsviden bliver hverdagskost for praktikere

Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædag

18.09.2019 |

Professionel omsorg er en fælles sag

Evnen til at drage omsorg er essentiel for alle pædagoger. Men ingen pædagoger kan stå alene med omsorgsopgaven. Den skal italesættes i en åben og tillidsfuld kultur ført an af en leder, der sætter fæ

04.07.2019 |

Børns frie leg skal udforskes

Den frie, fjollede leg uden mål og mening har mistet terræn. Det vækker bekymring i legeforskningen, for leg og fri fantasi er en afgørende del af vejen mod dannelse i børnehøjde. I de kommende fire å

12.06.2019 |

Asterisk live: Fokus på de mindste

Barnets første 1.000 dage har fået øget opmærksomhed fra forskere, pædagoger og nu også politikere. Hvad virker i den tidlige indsats, og hvilke muligheder har fagprofessionelle har for at løfte det l

12.03.2019 |

God start på livet: DPU-forskere giver bud på tidlig indsats for udsatte børn

Regeringen har afsat 1 milliard kroner til et 1.000-dages-program, som skal hjælpe udsatte børn og deres familier i de første leveår. Men hvilke indsatser er der brug for? Forskere fra DPU, Aarhus Uni

04.03.2019 |

Omsorgspædagogik giver høj kvalitet

Barnets trivsel, tryghed og tilknytning er omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde i dagtilbud af høj kvalitet, der samtidig har mange børn i udsatte positioner. Det viser et nyt forskningsproj

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU

Eva Gulløv

23.01.2019 |

Ny professor MSO på DPU: Hold øje med børnene

Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer

28.08.2018 |

Sæt ikke pædagogikken på pause ved måltiderne i dagtilbud

I dag lancerer Fødevarestyrelsen nye anbefalinger for gode rammer om måltiderne i daginstitutioner. De bygger på forskning fra DPU, Aarhus Universitet, og et af de overordnede budskaber er, at dagtilb

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

29.05.2018 |

Ny rapport giver stemme til unge mødre

Fordommene er mange, når man taler om unge udsatte mødre. Men for en del af dem, er moderskabet et aktivt valg, hvor de unge kvinder ønsker at give deres børn en væsentlig bedre opvækst end de selv ha

12.03.2018 |

Sundhedsplejen har afgørende betydning for den tidlige forebyggende indsats

Sundhedsplejen kan spille en afgørende rolle for at børn fra udsatte familier får en bedre opvækst og skolegang. Lektor Kirsten Elisa Petersen har igennem tre år fulgt et forsøgsprojekt i udvalgte bol

08.03.2018 |

Forskning i dagtilbud: Danmark sakker bagud i forhold til Norge og Sverige

De skandinaviske lande forsker stadigt mere i dagtilbud, men ikke i samme grad. Hvor alle tre lande i 2006 publicerede næsten det samme antal studier, ligger Danmark i 2016 markant lavere end Norge og

05.03.2018 |

Succesfuld opgaveløsning i PPR kræver tværfagligt samarbejde

Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig peger på, at samarbejde mellem forskellige faggrupper

Professor Lars Qvortrup holdt oplæg om trivselsmålinger ved årets første Asterisk Live.

07.02.2018 |

Asterisk Live gav tid til trivsel

DPU, Aarhus Universitet inviterede indenfor til årets første Asterisk Live under overskriften ’Tid til trivsel’. Temaet blev belyst af tre forskere med hver deres perspektiv på trivsel – og mistrivsel

DPU’s institutleder Claus Holm skal bidrage til en konstruktiv og nuanceret debat om børneopdragelse i Børne- og socialminister Mai Mercados nystiftede debatpanel med fokus på opdragelse.

31.01.2018 |

DPU-leder Claus Holm udpeget til Børne- og socialministerens debatpanel for opdragelse

Børne- og socialminister Mai Mercado har netop lanceret ’Opdragelsesdebatten’, der skal sætte gang i en bred debat blandt danskerne om børneopdragelse og samtidig gøre debatten mere oplyst. Til at hjæ

21.09.2017 |

Børn skal lære værdier i dagtilbud

Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør personalet blive bevidst om værdierne og arbejde

07.06.2017 |

Skab større sammenhæng i børns hverdag

Overgangen fra én aktivitet til en anden placerer ofte børn i dagtilbud i en venteposition, der kan skabe uro og konflikter mellem børnene. Et nyt aktionsforskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet

18.04.2017 |

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmek

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

03.03.2017 |

Socialt udsatte børn og unge lærer mere, når forældrene er involveret

Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny forskningskortlægning fra DPU, Aarhus Universitet.

21.02.2017 |

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne o

01.09.2016 |

Store udsving i kvaliteten i danske børnehaver

Der kan være stor forskel på den pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud. Og når kvaliteten ligger i den lave ende, går det især ud over drenge, minoritetssprogede børn og børn med lav social status, v

03.08.2016 |

11 lande i Europa i samarbejde om bedre kvalitet i dagtilbud

I Danmark går så godt som alle børn i vuggestue, børnehave eller dagpleje, og vi har både fokus på læring og børns trivsel og alsidige udvikling. Hvordan kan det danske helhedssyn på børnene inspirere

27.06.2016 |

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år me

14.06.2016 |

Gense den nationale småbørnskonference 2016

Den 7. juni var DPU vært for den 4. nationale småbørnskonference. Nu kan alle interesserede se eller gense de fælles oplæg fra årets konference på video.

26.05.2016 |

Transnationale tendenser i skolen, dagtilbud og lærer- og pædagoguddannelsen

Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt professorat skal John Benedicto Krejsler kortlægge og s

02.03.2016 |

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarh

En gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel til at teste dagplejere og pædagoger for empati i ansættelsessamtalen.

03.01.2016 |

Nyt screeningsværktøj tester pædagogers empati

Er du empatisk nok til at arbejde med børn? En gruppe forskere ved DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel, der skal forbedre rekrutteringsprocessen, så kun de bedste pædagoger bliver

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 |

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

07.05.2015 |

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’

26.02.2015 |

Store daginstitutioner giver bagslag for børns trivsel og udvikling

Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universit

Pædagoger og dagplejere formidlede i ord og billeder på konferencen, hvordan de har udviklet deres pædagogiske praksis som resultat af deres deltagelse i projekt Barnet i Centrum.

09.12.2014 |

Selv små tiltag giver de mindste børn en bedre hverdag

En blidere vuggestuestart, øget nærvær i hverdagen og fleksibel brug af læreplaner var nogle af de emner, der var på dagsordenen ved en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) den 3.

12.06.2014 |

Små børns hverdagsliv til debat

Næsten 400 pædagogiske fagfolk deltog, da dørene blev slået op for den årlige konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Uni

Kortlægningen viser bl.a., at veluddannede pædagoger gør en positiv forskel for de yngste børn.

10.04.2014 |

Øget opmærksomhed på dagtilbud i skandinavisk forskning

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) er klar med en rapport, der kortlægger skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6 års-området for 2012. Projektet er finansieret af Danmarks Evaluering

VIDA-projektet har fokus på børns trivsel, læring og social inklusion. Nøglen dertil er kompetenceløft hos det pædagogiske personale.

09.12.2013 |

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvorda

05.11.2013 |

Nyt udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Pro

24.10.2013 |

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Proj

09.09.2013 |

Pædagoger er væsentlige for børns læring og udvikling

En ny undersøgelse, udarbejdet for Kommunernes Landsforening (KL) af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, viser, hvordan pædagoger allerede i dagtilbuddet kan

30.06.2013 |

Uddannet personale øger kvaliteten i dagplejen

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at kvaliteten i dagplejen kan være meget svingende, og at der er behov for mere uddannelse til dagplejerne.

Viser resultater 1 til 50 ud af 68

1 2 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Fuld valuta for uddannelsespengene

02.12.2019Økonomiske begreber som produktivitet, investering og effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan måler man værdien af en uddannelse, når den også har en værdi i sig selv?

Konsensusideal i dagtilbud sender forældre på overarbejde

13.09.2019Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på samarbejdet mellem pædagoger og forældre og på det konsensusideal, som begge parter efterstræber. Men idealet bliver udfordret i de situationer, hvor børn har

Omsorg og konflikt går hånd i hånd

13.09.2019Hverdagen i børnefamilier er sjældent præget af ren harmoni. Alligevel holder mange forældre fast i et konfliktfrit omsorgsideal. Men konflikter er en naturlig del af det at drage omsorg.

Har du mærket dig selv i dag?

12.09.2019Som pædagog skal du ikke kun drage omsorg for børnene, men også for dig selv. Med enkle teknikker kan pædagoger træne deres egenomsorg. Det hjælper dem til at navigere i en presset hverdag, uden at de

En professionel krammer

12.09.2019Pædagoger skal ikke elske børn; de skal udøve professionel omsorg. Men er det en medfødt personlig egenskab, eller kan man lære at være professionelt omsorgsfuld?

Et lille barn bliver til

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Hvor begynder historien om Det lille barn? Og hvordan udvikler den sig hen imod vores id

Sundhedsplejersken er nøglen til de udsatte familier

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Støttende indsatser og øget tværfaglighed hjælper udsatte familier bedre fra start – men

Omsorg gør forskellen

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Forskere har undersøgt, hvad der kendetegner dagtilbud af høj kvalitet i socialt belaste

Fokus på sprog i vuggestuen rykker bunden opad

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. En pædagogisk tilrettelagt indsats med læsning, leg og samtaler i dagligdagens rutine- o

Medvind til de mindste

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Jo tidligere indsats, jo større effekt. De helt små børn er et populært investeringsobje

Kommentar: Bakterier i pædagogikken

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Bakteriepædagogikken henter viden fra den nyeste bakterieforskning og bring

Pædagogikken i provinsen hjælper unge med at flytte – men ikke med at blive

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale bety

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Reformer gør andet, end de lover

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Reformer er opreklamerede, lyder det fra den amerikanske forsker Larry Cuba

Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Fremtidens dagtilbud skal være seriøst sjovt

11.06.2018Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Af Claus Holm, institutleder, DPU, Aarhus Universitet.

Gåden om den sociale arv er pædagogisk raketvidenskab

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. To DPU-professorer forsøger på forskellig vis at knække koden til, hvordan vi som samfund bedst s

Venskaber styrker trivsel i børnehaven

06.12.2017Relationer og leg er afgørende for børnehavebørns trivsel. Pædagoger spiller en vigtig rolle i legen – ikke mindst for de børn, der befinder sig i periferien af fælleskabet.

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab har efterlyst, at politikerne kommer med en børne- og

Derfor hitter Pokémon

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Pokémon GO var sommerens helt store dille. Gaderne var fyldt med folk, der forsøgte at fang

Det sjove læringsliv

02.09.2016Leder i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om sjov læring. Institutleder på DPU, Claus Holm skriver om, hvordan loven om pædagogiske lærerplaner har påvirket de

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om lærerplaners indflydelse på pædagoger.

Redskaber på skolebænken

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal

Bag om redskabet

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.

En kamp om kernen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken

Hvor kommer modstandkraften fra?

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om børn o udsatte miljøer. Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste å

Det fantasifulde håb hjælper unge med syge forældre

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om unge med syge forældre. DPU-forskeren Ditte Winther-Lindqvist er optaget af håbet hos unge med syge forældre.

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om pædagogikkens historie. I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang

Målinger kan give børn et bedre liv

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om målinger i uddannelsessystemet. Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe

Ikke en naturlov at udsatte unge bliver kriminelle

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om udsatte unge. Hvordan kan samfundet trænge igennem med en tidlig indsats over for børn i udsatte boligområder? Lekt

Musik har en vigtig plads i børns liv

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om musik i opvæksten. Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv? A

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om ISCAR konferencen. Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe

Fokus på børns alder er forældet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om fokusset på børns alder. Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den a

Skab tid til nærvær

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om alternativ læring i dagtilbud. Dagtilbud er underlagt en stram tidsstyring og PISA-tænkning, men læring er mer

Når evidens rykker ind på grøn stue

01.03.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om eveidensbaserede metoder. Evidensbaserede metoder indtager med høj hast danske vuggestuer og børnehaver. Tromler

Ja tak til nationale anbefalinger om skolestart

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om mere skoleparate børn. Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate

Et værdifuldt slid at være søskende

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om søskende. Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om didaktik i dagtilbudene. Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde

Tre bud på pædagogik i et grænseland: 2. Pædagogik er bedre medicin

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt. Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får diagno

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Skal vi skærme børnene?

01.12.2012iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det b

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Viser resultater 1 til 50 ud af 62

1 2 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om børn, familie og dagtilbud

2019

Asterisk live 21. oktober 2019

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019

Kulturanalyse gennem barndomsforskning

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Rapporter og e-bøger