Vi overdriver fantasilegens betydning

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-somom-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget svagt eller slet ikke dokumenteret – og måske mest af alt findes i voksnes fantasi.

En udbredt tese lyder, at fantasileg udvikler alt fra børns sprog til deres tænkning, følelser, kreativitet og sociale kompetencer. Men et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-som-om-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget svagt eller slet ikke dokumenteret – og måske mest af alt findes i voksnes fantasi. Samtidig viser et andet studie, at børn foretrækker at gøre ting i virkeligheden, frem for blot at lege de gør det.