Unge ser skævt på fremtiden

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser. Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad uddannelse som et valg for livet, og det får mange unge til at skrue op for ambitionerne til uddannelse. Forventningerne er urealistisk høje, og det nye etos kan forstærke sociale skævheder blandt unge, skriver Kristian Bernt Karlson i Asterisk-kommentaren.

De fleste anser uddannelse som nøglen til at skabe vækst i en stadigt mere globaliseret verden. Regeringen har bl.a. proklameret, at vi i Danmark skal have den bedst uddannede generation nogensinde, og uddannelsesvalg bliver i stigende grad omtalt og forstået som et »valg for livet«, der har vidtrækkende konsekvenser både økonomisk og socialt.