Tre bud på vendepunkter: 1. Fra fængsel til fremtid

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om fængsler og fremtiden. Marginaliserede unge kan vende ryggen til bandekriminalitet, hvis de får mulighed for at tage del i såkaldte grænsefællesskaber, hvor de sammen med parter fra det etablerede samfund engagerer sig og ændrer position, siger lektor Line Lerche Mørck.

Guldkæder, BMW, store penge og brutale overfald med knive, køller og våben var en del af hverdagen, dengang Ali med sine egne ord var »en kold og afstumpet person, og andre menneskers liv ingenting betød.« Sådan er det ikke mere. I dag har han skiftet positionen som marginaliseret kriminel ud med et liv som blandt andet socialrådgiver-studerende og formand for en forening, der hjælper kriminalitetstruede unge.