Tre bud på digitalisering i praksis: 1. Forældreintra stjæler frirum

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Nyhedsbreve, ugeplaner og påmindelser om alt fra lektier til skæld ud er blevet hverdag i forældres mailboks. Online-kommunikation gør skolen grænseløs og kræver familiens engagement 24 timer i døgnet, mener ph.d. Karen Ida Dannesboe.

Onsdag eftermiddag dukker en besked op om, at »Elevplanerne er udgivet på forældreintra«, og dagen efter skriver matematiklæreren, at »I bedes kigge evalueringen igennem med jeres barn og MEGET gerne få ham/hende til at forklare hvordan opgaverne er løst.« I manges øjne er det et plus, at flere og flere skoler indfører særlige intranet for forældre, så far og mor kan følge med i, hvad der foregår i børnenes klasser, men den øgede kommunikation mellem skole og hjem har også en bagside.