Tidsrejse i den didaktiske Bermudatrekant

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om fagdidaktikken. Gudinden Athene var blandt de første, der praktiserede den: fagdidaktikken. Siden har den stolte disciplin overlevet mangen en elev og underviser. Ekstern lector Finn Holst tager os med på en fagdidaktisk rejse og kaster anker centrale steder i fagdidaktikkens historie fra Homer til folkeskolereform.

Ordet didaktik er græsk. Det kommer af didaktike, som betyder undervisningskunst, og er afledt af didaskein, som betyder lære, belære, undervise. Og det er da også i den græske oldtid hos Homer (800 f.Kr.), vi finder en af de første didaktiske situationer. Lad os give ordet til Odysseus’ søn Telemachos.