Skolebyggeri som PR

Arkitektur og utraditionel indretning signalerer nytænkning og bruges til at profilere skoler landet over. Men store, åbne fællesrum med sækkestole skaber ikke i sig selv ny pædagogik. Det gør modige ledere og lærere, som tør udvikle nye undervisningsmetoder, siger lektor Malou Juelskjær.

Der er slet ingen døre eller lukkede klasselokaler, kun åbne trapper og balkoner med sofaer, computerøer og pudebænke bag høje afskærmninger. På Hellerup Skole bryder arkitektur og indretning så radikalt med alle traditionelle forestillinger om en skole, at stedet siden åbningen i 2002 har stået som et ikon på den fremtidsorienterede skole med plads til individuelle læringsstile og differentieret undervisning.