København-erklæring vil sætte dagsorden for fremtidens universitet

Universiteterne undergår massive forandringer i den moderne vidensøkonomi. En række internationale forskere har netop offentliggjort en København-erklæring med seks grundlæggende principper for fremtidens universitet. Erklæringen udspringer af forskningsprojektet UNIKE, der med DPU, Aarhus Universitet i spidsen har undersøgt universiteternes status og udfordringer i en række lande i Europa, Asien og Stillehavsområdet.

Universitetets rammer og dets rolle i samfundet er i færd med at ændre sig gennemgribende.  Nye aktører som tænketanke og rankinginstitutioner påvirker de gamle institutioner, publikationskravene til forskerne skærpes, bevillingerne falder med stigende afhængighed af ekstern funding til følge, og evighedsstudenten er afløst af målrettede studerende.

Det internationale UNIKE-forskningsprojekt (Universities in the Knowledge Economy) med hjemsted ved DPU, Aarhus Universitet har undersøgt universiteternes forandrede vilkår i vidensøkonomien og set på konsekvenser og muligheder for fremtidens universitet.  Forskerne bag projektet har formuleret en ’Copenhagen Declaration’ med seks grundprincipper, som organiseringen af offentlige universiteter bør bygge på fremover.

”Universiteterne har været gennem en massiv ændring i de seneste to årtier og repositioneres blandt en bred vifte af industrielle, finansielle, offentlige og civile interesser. Derfor har UNIKE kollektivt udarbejdet en ’Copenhagen Declaration’, da vi finder det nødvendigt at revidere de grundlæggende principper, som ligger til grund for de sociale og intellektuelle formål med universiteter i denne nye sammenhæng,” siger Susan Wright, professor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af UNIKE-projektet.

Alternativt universitet opstår ud af UNIKE

Som et andet resultat af UNIKE-projektet har en række universitetsledere, professorer og forskere, bl.a. fra Mondragon-universitetet i Spanien og Cornell University i  USA, sat sig for sammen at organisere et nyt, alternativt universitet. De mener, at det offentlige universitet er i gang med at udvikle sig til en hierarkisk og autoritær institution, der i mange lande producerer og opretholder social ulighed.

I stedet ønsker de at organisere et alternativt universitet som et kooperativ, hvor studerende og ansatte ejer universitetet sammen og i fællesskab udvikler undervisning og læring.

Davydd Greenwood, professor emeritus fra Cornell University, er en af drivkræfterne bag det nye universitet:

"Vi synes, at tiden er inde til at bevæge os ud over den legitime, men nu alment kendte kritik, af det nuværende universitets opløsning. Vi ønsker at starte en alternativ institution, som har fokus på videregående uddannelse som et sted for social mobilitet og demokratisering. Vi vil gerne vise vejen og er derfor gået i gang med at stifte et universitet, som bygger på disse principper”, siger Davydd Greenwood.

UNIKE’s afsluttende konference gav retninger for fremtidens universitet

Under titlen University Futures afholdt UNIKE-projektet i juni 2016 en afsluttende international konference, hvor deltagere fra mere end 20 lande og 45 forskellige universiteter diskuterede fremtidige retninger for universitetet som institution og dets rolle i samfundet – samt ikke mindst alternative måder at organisere universitetet på fremover.

Det anerkendte tidsskrift ’Times Higher Education’ deltog i konferencen.

Se keynotes fra  konferencen:

• Professor Ove Kaj Pedersen, Copenhagen Business School:
    Universitetssystemerne historisk set. Ove Kaj Pedersen argumenterer for, at  europæiske universiteter i stigende grad mister monopol på forskning i takt med, at universiteternes ansvar for at uddanne ph.d.’er med fokus på beskæftigelse i den private sektor stiger.
    Se oplæg
  • Professor Keri Facer, Bristol University:
    Om The Connected Communities Programme, hvor universitet og lokalsamfund samarbejder om at skabe ny viden.
    Se oplæg
  • Professor Rosemary Deem, Royal Holloway og Bedford New College University of London:
    Om den seneste udvikling af ph.d.-uddannelsen og de fremtidige udfordringer, som ph.d-studerende står overfor.

Susan Wright

Om UNIKE-projektet

UNIKE er et fireårigt forskningssamarbejde finansieret af Europakommissionen, ledet af Susan Wright, professor ved DPU, Aarhus Universitet. Forskningen udføres af 11 ph.d.-studerende og tre postdoc-ansatte på seks partneruniversiteter: Bristol Universitet, Roehampton Universitet, Porto Universitet, Ljubljana Universitet, ENS de Lyon og Aarhus Universitet (DPU).

Forskerne i UNIKE undersøger og opbygger internationale netværk indenfor temaerne:

• Constructing a liveable university using feminist and post-capitalist ideas
  • Reassembling knowledge production with(out) the university
  • How nation-states mobilise universities to position themselves in the global knowledge economy
  • How universities can be transformed to center on public goods in teaching, research, and community engagement
  • Reconsidering ”Internationalization” from peripheral perspectives
  • Market-driven or open-ended higher education?