Kampen om historiens vingesus

Til efteråret er der dømt historiekanon i folkeskolen, når 29 historiske milepæle - fra Ertebøllekultur til 11. september - skal indgå i historiefaget. Kommer eleverne til at huske disse highlights, eller ryger de i glemmebogen efter eksamen? Historiker Bernard Eric Jensen mener, at eleverne vil glemme det kronologiske overblik, hvis ikke historieundervisningen forbinder milepælene med nutiden.

Det er efterhånden længe siden, at den tapre landsoldat drog af sted for at holde skansen mod prøjserne. I dag kæmper han mod Taleban og terrorister i Helmand-provinsen. Men hvad er den historiske baggrund for, at danske soldater sætter livet på spil tusindvis af kilometer fra Dannevirke og Dybbøl Banke i en centralasiatisk udørk? Det står historielærerne frit for, om de vil sætte det på skemaet. Stormen på Dybbøl i 1864 derimod er pligtstof fra næste skoleår.