I skyggen af store reformer

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløser det magtkampe og truer de professionelle på deres identitet, fortæller lektor Niels Christian Nickelsen.

Skoleleder søges til folkeskole i København med eskalerende milliongæld, nedslidte bygninger, elendige toiletter, overfald i skolegården, elevflugt og en lærerstab, der har opgivet at tage ansvar«. En barsk intro til en jobannonce, der ikke desto mindre ville ramme hovedet på sømmet i forhold til en københavnsk folkeskole, som Niels Christian Nickelsen har fulgt i kølvandet på indførelsen af den økonomiske selvforvaltningsreform i København.