Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om didaktik i dagtilbudene. Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde med literacy i børnehøjde, men pædagogerne skal gå foran, lyder det fra Anders Skriver Jensen, der netop har forsvaret sin ph.d.-afhandling.

Lige før sommerferien forsvarede jeg min ph.d.-afhandling, ’Didaktik på postmodernismens tærskel’. Helt overordnet vil jeg med afhandlingen gerne bidrage til at forkorte afstanden mellem politik og pædagogisk tænkning. Jeg tænker, at man som pædagog og lærer i højere grad må tage politisk ansvar og kritisk stilling til fx formålsparagrafferne for dagtilbud og skoler. De politiske dokumenter indeholder kritisk og frigørende potentiale, som i højere grad bør inddrages i didaktisk refleksion.