Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis, lyder meldingen fra læseforsker Jan Mejding, der er en af eksperterne bag en omfattende læseundersøgelse, som er blevet hvirvlet ind i en politisk mediestorm. Det, der rykker, er kvalitet i undervisningen snarere end kvantitet, mener Mejding.

Her på det sidste har mine kolleger og jeg været optaget af at formidle resultaterne af den seneste internationale læseundersøgelse PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study, red.). Undersøgelsen viser blandt andet, at de danske 4. klasseelever nu er på en delt femteplads i verden, når det gælder læsning.